24 Ιαν 2015

Αλαλούμ μέσα από 33 συνομιλίες για το πολύνεκρο τροχαίο στην Εγνατία

Απόλυτο κομφούζιο και απουσία οποιουδήποτε συντονισμού μεταξύ αρμοδίων υπηρεσιών και φορέων για τον αποκλεισμό της Εγνατίας οδού και τη διαχείριση της κυκλοφορίας καταγράφονται σε τηλεφωνικές συνομιλίες που προηγήθηκαν του πολύνεκρου τροχαίου του περασμένου Οκτωβρίου έξω από τη Βέροια, με συνέπεια πέντε άτομα να χάσουν τη ζωή τους και 29 να τραυματιστούν.

Οι συνομιλίες μεταξύ Εγνατίας οδού, ΔΕΗ και Τροχαίας, που περιλαμβάνονται στη δικογραφία αποδεικνύουν πως αιτία του δυστυχήματος δεν ήταν μόνον η τρελή πορεία του ρουμανικού φορτηγού, που έπεσε πάνω στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.

Όλα έγιναν στις 10.20 το πρωί της Κυριακής 5 Οκτωβρίου 2014, όταν τα δύο ρεύματα της Εγνατίας οδού στο ύψος της Μέσης Ημαθίας (προς Βέροια και Θεσσαλονίκη) είχαν αποκλειστεί, για να εκτελεστούν εργασίες διέλευσης τριών εναέριων καλωδίων μέσης τάσης από τη ΔΕΗ. Η διακοπή κυκλοφορίας, παρότι στην απόφαση που είχε εκδοθεί και δημοσιεύτηκε στη «Διαύγεια» αναφερόταν ότι θα είχε χρονικό διάστημα μόλις 10 λεπτών (από τις 9.30 έως τις 9.40) και έτσι δεν αποφασίστηκε η εκτροπή από την παλιά εθνική οδό, διήρκησε περισσότερο από μισή ώρα και δημιουργήθηκαν ουρές χιλιομέτρων. Πάνω στα τελευταία αυτοκίνητα του ρεύματος προς τη Θεσσαλονίκη έπεσε η νταλίκα με οδηγό έναν 40χρονο Ρουμάνο. Σύμφωνα με την έκθεση πραγματογνωμοσύνης, που έχει παραδοθεί στις ανακριτικές αρχές, η νταλίκα χωρίς φρένα παρέσυρε ό,τι βρήκε μπροστά της.


Η υπόθεση του πολύνεκρου δυστυχήματος θα απασχολήσει το Φεβρουάριο τις δικαστικές αρχές της Βέροιας. Ο 40χρονος οδηγός, ο οποίος παραμένει προφυλακισμένος, έχει παραπεμφθεί σε δίκη για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και πρόκληση επικίνδυνων σωματικών βλαβών κατά συρροή, όπως και για παραβάσεις του ΚΟΚ, στο τριμελές πλημμελειοδικείο Βέροιας. Η δικογραφία όμως διαχωρίστηκε ως προς τα πρόσωπα των υπευθύνων της Εγνατίας οδού και της ΔΕΗ, για τους οποίους επίσης ασκήθηκε δίωξη για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών και άλλα αδικήματα και η ανάκριση ως προς αυτούς συνεχίζεται.

ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ
Η απίστευτη ασυνεννοησία και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των αρμοδίων για το κλείσιμο της Εγνατίας προκύπτουν από τις καταγραφές των συνομιλιών του κέντρου της Εγνατίας οδού, της αστυνομίας και της ΔΕΗ (ΔΕΔΔΗΕ), όπως αυτές περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Οι 19 σελίδες των 33 συνομιλιών ξεγυμνώνουν τους εκπροσώπους των φορέων που αποφάσισαν το κλείσιμο της βασικότερης οδικής αρτηρίας της χώρας, χωρίς να λάβουν επαρκή μέτρα.

Το βασικότερο σημείο που αποκαλύπτεται από τις συνομιλίες είναι πως τα μέλη του συνεργείου της ΔΕΗ, τα οποία είχαν αναλάβει την τοποθέτηση εναέριων καλωδίων, δεν είχαν επικοινωνία με τους φορείς που πήραν τα μέτρα αποκλεισμού. Έτσι άρχισαν τις εργασίες, όταν εκείνοι νόμιζαν πως ο δρόμος είχε κλείσει, δηλαδή 25 λεπτά μετά τον αποκλεισμό των δύο ρευμάτων. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι, την ώρα που στο σημείο του δυστυχήματος επικρατεί «χαμός», όπως αναφέρει ο εκφωνητής της αστυνομίας, λόγω της καραμπόλας από τη σύγκρουση της νταλίκας, ο εκπρόσωπος της εταιρείας με απόλυτη ψυχραιμία απαντά «σε 1 λεπτό τελειώνουν».

Στις συνομιλίες καταγράφονται επίσης οι ασφυκτικές πιέσεις των αξιωματικών της Τροχαίας να ανοίξει άμεσα ο δρόμος, που τελικά δεν εισακούστηκαν και σημειώθηκε το πολύνεκρο, όπως και οι αγωνίες των οδηγών, που ήταν εγκλωβισμένοι και προειδοποιούσαν ότι «θα σκοτωθούμε».

Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ
Η καταγραφή των συνομιλιών αρχίζει στις 8.41 το πρωί της Κυριακής, όταν οι υπεύθυνοι της αστυνομίας και της Εγνατίας μιλούν για τον αποκλεισμό του δρόμου, που έχει αποφασιστεί για τις 9.30 π.μ., επισημαίνοντας ότι πρώτα πρέπει να περάσει ένα μεταγωγικό αυτοκίνητο της ΕΛ.ΑΣ., προφανώς με κρατούμενους, και μετά να γίνει η διακοπή. Ενδεικτικό της έλλειψης οργάνωσης είναι ότι για την τοποθέτηση των περιπολικών και των οχημάτων της Εγνατίας μιλούν μόλις στις 9.18, δηλαδή 12 λεπτά πριν από τον προγραμματισμένο αποκλεισμό.

Αστυνομία: Εεε… εσείς θα έχετε όχημα, είπατε, στην Κουλούρα;
Εγνατία: Και στον κόμβο της Κουλούρας προς Βέροια και στον κόμβο της Βέροιας προς Κουλούρα.
Αστυνομία.: Απ’ την Τροχαία, τη δικιά μας, πού σας βολεύει να τη βάλω; Καλύτερα στον κόμβο της Βέροιας;
Εγνατία.: Εεε… καλύτερα στον κόμβο της Βέροιας, ναι.
Αστυνομία.: Προτιμότερο.
Εγνατία.: Εεε… δεν θα ’χει εεε… περιπολικό στον κόμβο της Κουλούρας δηλαδή, έτσι;
Αστυνομία.: Δύσκολα.
Εγνατία.: Εεε… οπότε θα σταματούμε επιτόπου τα αυτοκίνητα έτσι;
Αστυνομία.: Το πιο πιθανό αυτό, αφού είναι για 10 λεπτά;
Εγνατία.: Ναι, ναι.

Το κλείσιμο και των δύο ρευμάτων γίνεται τελικά στις 9.38, όπως προκύπτει από τη συνομιλία μεταξύ κέντρου κυκλοφορίας της Εγνατίας οδού και αστυνομίας. Ωστόσο τέσσερα λεπτά αργότερα και οι δύο φορείς δεν γνωρίζουν εάν οι εργασίες της ΔΕΗ έχουν αρχίσει, για να ολοκληρωθούν άμεσα, όπως φαίνεται στην έκτη καταγεγραμμένη συνομιλία, που αρχίζει στις 9.42’.

Εγνατία.: Δηλαδή τα έργα έχουν ξεκινήσει και από τις δύο πλευρές έτσι; Και από τα δύο ρεύματα.
Αστυνομία.: Α… για τα έργα αν έχουν ξεκινήσει να σου πω αλήθεια δεν το γνωρίζω, δεν έχω εικόνα τώρα εκεί πέρα τι γίνεται. Εγώ έχω τις ομάδες μου στα…
Εγνατία.: Στους κόμβους!
Αστυνομία.: Ναι.

Στην επόμενη συνομιλία, στις 9.45’, και ενώ ο δρόμος είναι ήδη κλειστός επτά λεπτά, ο τηλεφωνητής της Εγνατίας ενημερώνει την αστυνομία ότι εκείνη τη στιγμή περνά το όχημα της ΔΕΗ, για να κατευθυνθεί στις εργασίες.

Η ΔΕΗ ΒΛΕΠΕΙ… ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Στον κύκλο της έλλειψης συντονισμού έρχεται να προστεθεί ο εκπρόσωπος του συνεργείου της ΔΕΗ, ο οποίος στη συνομιλία του με το κέντρο της Εγνατίας οδού αποκαλύπτει ότι… βλέπει αυτοκίνητα, έχοντας την εντύπωση ότι ο δρόμος δεν έκλεισε. Και οι εργασίες 12 λεπτά μετά τον αποκλεισμό, στις 9.50’, δεν έχουν αρχίσει.

ΔΕΗ: Είχαμε συνεννοηθεί με την Τροχαία από 9.30 μέχρι 9.40.
Εγνατία.: Ναι.
ΔΕΗ: Να γίνει διακοπή κυκλοφορίας.
Εγνατία.: Ναι.
ΔΕΗ: Και τα…
Εγνατία.: Ναι.
ΔΕΗ: Και στα δύο ρεύματα.
Εγνατία.: Ναι, ναι.
ΔΕΗ: Δεν, δε φάνηκε κανείς ακόμα.
Εγνατία.: Εεε… Ο δρόμος είναι ήδη κλειστός.
ΔΕΗ: Κλειστός τι; Αφού τα αυτοκίνητα ανεβοκατεβαίνουν. Πού είναι κλειστός;
Εγνατία.: Εσείς πού είστε τώρα;
ΔΕΗ: Στο ύψος της Μέσης.
Εγνατία.: Ε, πώς, αφού τώρα και η ομάδα η μία που έχουμε στην Κουλούρα έχει κόψει την κυκλοφορία, έχει σταματήσει η κυκλοφορία και έχουμε μιλήσει με τα παιδιά και η Τροχαία…
ΔΕΗ: Να, να, να, να, να τώρα βλέπω η νταλίκα φεύγει με 1000 προς τα κάτω.
Εγνατία.: Η νταλίκα φεύγει;
ΔΕΗ: Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί, ναι, ναι.
Εγνατία.: Έχουμε, με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν ότι έχει διακοπεί η κυκλοφορία.
ΔΕΗ: Ναι, αλλά εμείς περιμένουμε το ΟΚ από κανέναν;
Εγνατία.: Όχι, έχουμε κλείσει ήδη το δρόμο εντελώς. Ποιο ΟΚ να περιμένουμε;
ΔΕΗ: Θα ξαναπάρω τηλέφωνο. Δε, δε, επικοινωνήστε λίγο.

Την ίδια ώρα η Εγνατία δέχεται τηλεφώνημα από οδηγό αυτοκινήτου που είναι εγκλωβισμένος στην ουρά από τον αποκλεισμό της οδού. Αγανακτισμένος ρωτά πότε θα ανοίξει ο δρόμος, λέγοντας ότι βρίσκεται ήδη 15 λεπτά στην αναμονή. Και η Εγνατία μεταθέτει τις ευθύνες της καθυστέρησης στη ΔΕΗ. Όμως ο οδηγός προειδοποιεί ότι «θα σκοτωθούμε», επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχουν ούτε προειδοποιητικές πινακίδες.

Εγνατία.: Εεε… δεν είναι δικό μας. Είναι η ΔΕΗ. Η ΔΕΗ μας είπε ότι θα είναι για 10 λεπτά. Τι να σας πως εγώ τώρα…
Οδηγός: Να κάνουμε εκτροπή να φύγουμε από το Μακροχώρι. Τι είναι αυτά να πούμε.
Εγνατία.: Εε, σας είπα ότι η διακοπή είναι για 10 λεπτά. Τώρα η ΔΕΗ αν άργησε.
Οδηγός.: Μα είπα κι εγώ ότι περιμένουμε ένα τέταρτο ήδη.
Εγνατία.: Ε ναι! Εεεε, σας λέω ότι αυτό δεν είναι δικό μου θέμα.
Οδηγός.: Ε τι, ε ναι, ναι. Κι άμα η ΔΕΗ… για μισή ώρα, τι θα κάνουμε εμείς;
Εγνατία.: Τι να σας πω. Μισό λεπτάκι να μιλήσω με τη ΔΕΗ.
Οδηγός.: Ε, μίλα με τη ΔΕΗ! Τι να κάνουμε εμείς δηλαδή τώρα εδώ. Και δεν φέρνεις κι έναν αστυνόμο να βάλει πινακίδα, που να προειδοποιήσει πιο μπροστά. Θα σκοτωθούμε, γιατί εσείς…
Εγνατία.: Τι να σας πω.
Οδηγός.: Ε τι να με πεις; Να, να με πεις, τι να με πεις; Τι να με πεις; Αυτό λέω κι εγώ.
Εγνατία.: Εεε…
Οδηγός.: Τα διόδια να τα πάρεις ξέρεις όμως!

ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΑΡΧΙΣΑΝ
Όσο περνά η ώρα, τα αυτοκίνητα συγκεντρώνονται στα δύο σημεία που έχουν αποκλειστεί και ειδικά στο ρεύμα προς τη Θεσσαλονίκη, όπου σημειώθηκε το μοιραίο δυστύχημα. Χαρακτηριστική είναι η έκφραση του αστυνομικού 23 λεπτά μετά τον αποκλεισμό ότι «έχει γίνει χαμός εκεί πέρα, δεν υπάρχει» λόγω της συγκέντρωσης μεγάλου αριθμού αυτοκινήτων αλλά και της αδυναμίας διέλευσης περιπολικού, αφού έχει κλείσει μέχρι και η λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Και 25 λεπτά μετά τον αποκλεισμό στη 12η καταγεγραμμένη συνομιλία, που περιλαμβάνεται στη δικογραφία, στις 10.03’ αποκαλύπτεται πως η ΔΕΗ δεν έχει αρχίσει τις εργασίες, θεωρώντας ότι δεν έκλεισε ο δρόμος!

Εγνατία.: Είστε από τη ΔΕΗ έτσι;
ΔΕΗ: Ναι, ναι.
Εγνατία.: Τι γίνεται;
ΔΕΗ: Εεε, εντάξει, εγώ αυτή τη στιγμή είμαι λίγο πιο μέσα, αλλά έχει γίνει η δια…
Εγνατία.: Α, έχει γίνει.
ΔΕΗ: Εδώ και δύο λεπτά κόπηκε η κυκλοφορία.
Εγνατία.: Όχι πριν από δύο λεπτά, η κυκλοφορία έχει κοπεί εδώ και 20 λεπτά, απλά έχει πολύ μεγάλο μποτιλιάρισμα. Θα αργήσετε;
ΔΕΗ: Ε, να πάρω τηλέφωνο και να σας πάρω πίσω;
Εγνατία.: Πάρτε με λίγο γρήγορα. Σύντομα σας παρακαλώ!

Σε συνομιλία που καταγράφεται λίγα λεπτά πριν από το δυστύχημα, στις 10.06’, ο υπεύθυνος της ΔΕΗ ενημερώνει ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν σε πέντε λεπτά. Στην επόμενη συνομιλία καταγράφονται οι έντονες αντιδράσεις της Τροχαίας για το κυκλοφοριακό κομφούζιο που έχει προκληθεί. «Παναγιά μου, δεν μπορεί να συμβεί αυτό το πράγμα. Τι 10 λεπτά γράφουνε. Εδώ έχει γίνει… Θα φάμε μήνυση, δεν υπάρχει περίπτωση», αναφέρει ο εκφωνητής της Τροχαίας, ο οποίος ρωτά τον εκφωνητή της Εγνατίας αν έχουν συνεννοηθεί με την Τροχαία να μη γίνει εκτροπή κυκλοφορίας!

Οι αντιδράσεις της Τροχαίας κλιμακώνονται και είναι ενδεικτικό πως στην επόμενη συνομιλία, που αρχίζει στις 10.13’, δηλαδή 7 λεπτά πριν από τη μοιραία σύγκρουση της νταλίκας, η αξιωματικός της Τροχαίας, που επικοινωνεί με την Εγνατία, απαιτεί «ο δρόμος να ανοίξει τώρα», βλέποντας το αδιέξοδο που έχει προκληθεί με την κυκλοφορία.

ΚΛΕΙΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ
Τα ευτράπελα, που, αν αποφεύγονταν, δεν θα προκαλούταν το πολύνεκρο τροχαίο, συνεχίζονται, όταν ο εκπρόσωπος της Εγνατίας τηλεφωνεί στον υπεύθυνο των εργασιών της ΔΕΗ, ο οποίος του απαντά «είναι σε άλλη διάθεση», εννοώντας σε άλλο έργο.

Η αστυνομία στις 10.15’, ενώ ο δρόμος είναι ήδη κλειστός 37 λεπτά και έχουν εγκλωβιστεί δεκάδες αυτοκίνητα, ζητά έντονα από τους εκπροσώπους της Εγνατίας να επικοινωνήσουν με τον υπεύθυνο των εργασιών της ΔΕΗ. Αφού του δίνουν το τηλέφωνο, στις 10.16’ διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει τρόπος επικοινωνίας με το συνεργείο.

Αστυνομία.: (ξεφυσάει)
Εγνατία.: Ναι.
Αστυνομία.: Συγγνώμη, έχεις άλλο τηλέφωνο, γιατί το ’χει κλειστό.
Εγνατία.: Το ’χει κλειστό; Όχι, μόνο αυτός μας πήρε τηλέφωνο.
Αστυνομία.: Έλα, Χριστέ και Παναγιά. Δεν το πιστεύω!
Εγνατία. Για μισό λεπτάκι να πάρω στη ΔΕΗ στη Βέροια;
Αστυνομία.: Ναι (ξεφυσάει). Ναι.

Ακολουθεί η προσπάθεια του εκπροσώπου της Εγνατίας να μιλήσει με τη ΔΕΗ στη Βέροια. Στο τέλος της συνομιλίας, στις 10.19’, ζητά να μεταφέρουν στο συνεργείο ότι άμεσα πρέπει να δοθεί η κυκλοφορία στο δρόμο. Όμως είναι ήδη αργά. Οι αντιδράσεις της αξιωματικού της Τροχαίας συνεχίζονται και στο επόμενο λεπτό. Ενώ το κέντρο της αστυνομίας συνομιλεί με το κέντρο της Εγνατίας, συμβαίνει το τροχαίο, το οποίο πληροφορείται άμεσα η Εγνατία λέγοντας «έγινε καραμπόλα με φορτηγό».

Ακολουθεί πανδαιμόνιο, όμως το αποκορύφωμα της ασυνεννοησίας αποκαλύπτεται σε συνομιλία μεταξύ του εκπροσώπου της ΔΕΔΔΗΕ στη Βέροια, που είχε την ευθύνη του έργου, με το κέντρο της Εγνατίας και αφού το πολύνεκρο τροχαίο είναι σε εξέλιξη. Το συνεργείο δεν είχε τελειώσει ακόμη τις εργασίες…

ΔΕΔΔΗΕ: Από τον ΔΕΔΔΗΕ τηλεφωνώ…
Εγνατία.: Ναι, πείτε μου γρήγορα, γιατί…
ΔΕΔΔΗΕ: Μίλησα με το συνεργείο, σε 1 λεπτό τελειώνουμε.
Εγνατία.: Ε! Τι σε ένα λεπτό, παιδιά έχουμε ατύχημα στον κόμβο της Βέροιας, έχει γίνει καραμπόλα. Τώρα από την τέτοια, από την…
ΔΕΔΔΗΕ: Τελειώνουν, τελειώνουν. Τερματίζουν. Ένα σύρμα και τελ…
Εγνατία.: Ένα σύρμα και τελειώνουν.
ΔΕΔΔΗΕ: Ναι.
Εγνατία.: Εντάξει, γεια σας.

Τελικά ο δρόμος, όπως φαίνεται από τις επικοινωνίες, ανοίγει στις 10.23’, χωρίς ακόμη η αστυνομία και η Εγνατία να έχουν πλήρη εικόνα από το πολύνεκρο τροχαίο.

ΝΤΑΛΙΚΑ Με 110 χιλιόμετρα, για να κρυώσουν τα φρένα
Αποκαλυπτικά είναι και όσα αναφέρονται στα πορίσματα των πραγματογνωμόνων, που κατατέθηκαν στις δικαστικές αρχές της Βέροιας. Πληροφορίες αναφέρουν πως σε αυτά τονίζεται ότι η νταλίκα κινήθηκε με τέτοιον τρόπο, χωρίς να μπορεί να σταματήσει, επειδή τα φρένα είχαν ανάψει και δεν έπιαναν.

Αυτό που προκαλεί εντύπωση όμως είναι η συμπεριφορά του 40χρονου οδηγού του οχήματος. Σύμφωνα με την έκθεση και όπως αναφέρεται στο κατηγορητήριο, με το οποίο παραπέμπεται, στην κατηφόρα και σε απόσταση 180 μέτρων, πριν να φτάσει στο σημείο του δυστυχήματος, ανέπτυξε εσκεμμένα ταχύτητα 110 χιλιομέτρων την ώρα, προκειμένου να κρυώσουν τα φρένα. Όταν όμως έφτασε στο σημείο όπου ήταν συγκεντρωμένα δεκάδες αυτοκίνητα, δεν μπορούσε να σταματήσει, επειδή τα φρένα πάλι δεν έπιαναν, και έτσι παρέσυρε τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.

Στη δίκη του οδηγού αναμένεται να παραστούν ως πολιτικώς ενάγοντες όλοι οι συγγενείς των νεκρών του δυστυχήματος, όπως και οι τραυματίες.

πηγή: http://www.makthes.gr/news/reportage/132774/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.