26 Ιαν 2015

Κινητό τηλέφωνο και οδήγηση!!!

Το κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση μας αποσπά την προσοχή 
Η απόσπαση της προσοχής μας κατά την οδήγηση μπορεί να έχει πολύ σοβαρές συνέπειες. Κάνοντας χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όπως επίσης και το να ρυθμίζεις τον πλοηγό, να ψάχνεις μουσική, να γευματίζεις και να συνομιλείς έντονα με τους συνεπιβάτες, ενέχουν μεγάλο ρίσκο.

Σύμφωνα με Ευρωπαϊκές Έρευνες (IBSR The Belgian Traffic Safety Institute), τo 90% των ανθρώπων που ρωτήθηκαν απάντησαν ότι η χρήση του κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι μη αποδεκτή. Παρόλα αυτά το 80% από αυτούς παραδέχονται ότι συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το κινητό τους.

 Στην Ελλάδα το 9% των οδηγών χρησιμοποιεί καθημερινά το κινητό κατά την οδήγηση. Η ηλικιακή ομάδα 16-24 ετών είναι αυτή που έχει ολοένα αυξανόμενη τάση και τέλος η χρήση είναι αυξημένη εντός των αστικών κέντρων και αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι για πολλές ώρες της ημέρας υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση η οποία προδιαθέτει τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

 Πηγή: ΕΜΠ Dr. Γεώργιος Γιαννής 

Κινητό τηλέφωνο και Νομοθεσία (Κ.Ο.Κ) 
Η χρήση κινητού τηλεφώνου εν ώρα οδήγησης, σύμφωνα με τη σχετική εθνική νομοθεσία (Άρθρο 13 Κ.Ο.Κ.), επιτρέπεται μόνον όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται το κινητό τηλέφωνο με ασύρματο Bluetooth, ενώ η χρήση ακουστικών (hands free) απαγορεύεται. 

Σε περίπτωση που ο οδηγός, δε συμμορφώνεται με την εθνική νομοθεσία, επιβαρύνεται, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., με ποινή και σχετικό χρηματικό πρόστιμο. 

Η παράβαση για αντικανονική χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση βρίσκεται μέσα στις 10 πιο σημαντικές παραβάσεις για την Ελλάδα το Ά εξάμηνο του 2014 με αύξηση κατά 3% περίπου σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2013. Επίσης ξεπερνάει σε αριθμό την παράβαση για αντικανονικό προσπέρασμα ακόμη και την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη. 


Πέρα από κάθε ποινή, πέρα από κάθε χρηματικό πρόστιμο υπερέχει η ανθρώπινη ζωή. Για την προστασία της καλό θα είναι να συμμορφωνόμαστε στους κανόνες που ορίζουν οι αρμόδιοι φορείς για τη δική μας ασφάλεια στο δρόμο και την αποφυγή των τροχαίων. 

Πώς επηρεάζει το κινητό την ασφάλεια κατά την οδήγηση; 
Δύο τύποι κακής συμπεριφοράς κατά κύριο λόγο οδηγούν σε επικίνδυνες καταστάσεις κατά την οδήγηση:
  • Κρατώντας το τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης: απάντηση σε κλήση, καταγραφή κειμένου SMS, εύρεση επαφής στον κατάλογο 
  • Η συζήτηση και η απόσπαση της προσοχής από το συνομιλητή 
Ο οδηγός που κάνει χρήση του κινητού τηλεφώνου του συνήθως αδυνατεί να διατηρήσει σταθερή ταχύτητα και να κρατήσει απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Ο φυσιολογικός μέσος όρος αντίδρασης ενός οδηγού είναι τα 2 δευτερόλεπτα.

Οι οδηγοί που μιλούν στο κινητό αντιδρούν κατά μέσο όρο με καθυστέρηση μισού δευτερολέπτου, δηλαδή περίπου 50% πιο αργά από το κανονικό χρόνο αντίδρασης. Αν το όχημα κινείται με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα, η καθυστέρηση αυτή συνεπάγεται 14 επί πλέον μέτρα πριν ο οδηγός προλάβει να εκδηλώσει αντίδραση. Η απόσταση αυτή μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.

Πηγή: «Transport Research Laboratory» Great Britain

Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο: 
  • δεν έχουν καλή αντίληψη του τι συμβαίνει στο δρόμο 
  • δεν προσέχουν τις πινακίδες 
  • δε διατηρούν την κατάλληλη θέση στη λωρίδα κυκλοφορίας 
  • δε διατηρούν σταθερή την ταχύτητά τους 
  • είναι πιθανό να μην διατηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα 
  • δεν έχουν καλά αντανακλαστικά 
  • αισθάνονται περισσότερο άγχος 


Θυμήσου: 
1. Μην καλείς ή απαντάς στο κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης: Η ομιλία αποσπά την προσοχή σου από το δρόμο 

2. Αποτελεί παράβαση του Κ.Ο.Κ. να χρησιμοποιείς το κινητό σου κατά την οδήγηση, κατά την αναμονή σε φανάρι ή πινακίδα STOP, χωρίς τη χρήση του κατάλληλου ακουστικού Bluetooth
3. Πάρκαρε σε ασφαλές σημείο όταν πρέπει να κάνεις μια σοβαρή συζήτηση στο τηλέφωνο σου: Μην παρκάρεις στο σκληρό στηθαίο του αυτοκινητοδρόμου 

4. Μην καλείς κάποιον στο κινητό του όταν γνωρίζεις ότι οδηγεί: Αν καλέσεις κάποιον και σου αναφέρει ότι οδηγεί ζήτησε του να σε καλέσει μόλις σταματήσει σε κάποιο ασφαλές σημείο. 

5. Σε περίπτωση που η συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο με Bluetooth ή με ανοικτή ακρόαση κρίνεται απαραίτητη κατά τη διάρκεια της οδήγησης - κυρίως για επαγγελματίες οδηγούς ή σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης- τότε: 


  • Πρέπει να είναι σίγουρο ότι το Bluetooth του κινητού τηλεφώνου ενεργοποιείται πριν ξεκινήσει η οδήγηση 
  • Πρέπει να ενημερωθεί ο συνομιλητής ότι ο χρήστης κινητού οδηγεί 
  • Η συνομιλία πρέπει να είναι σύντομη. Καλό είναι να αποφεύγονται οι πολύπλοκες και συναισθηματικά φορτισμένες συνομιλίες 
  • Όχι στα γραπτά μηνύματα κατά τη διάρκεια της οδήγησης 

  • Να τερματίζεται η συνομιλία, αμέσως μόλις γίνει αντιληπτή η απόσπαση της προσοχής από την οδήγηση. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.