24 Μαρ 2016

(Ξανά) παίρνουν μπροστά οι μετροπόντικες

Σήμα επανεκκίνησης στους δύο μετροπόντικες την ερχόμενη Δευτέρα τέσσερα χρόνια μετά τη διακοπή της εργασίας τους

Δημοσιεύτηκε στη "Μακεδονία" την Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016

Του Φώτη Κουτσαμπάρη - fkoutsamparis@makthes.gr

Σήμα επανεκκίνησης στους δύο μετροπόντικες (TBM) που διανοίγουν τις σήραγγες του μετρό θα δώσει την ερχόμενη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη γι’ αυτόν το σκοπό. Τα δύο μηχανήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων, όπως ονομάζονται, έχουν συναρμολογηθεί και θα ξεκινήσουν πλέον αντίστροφα την πορεία τους από τον υπό κατασκευή σταθμό της Νέας Ελβετίας με κατεύθυνση δυτικά μέχρι το σταθμό της Ανάληψης, τέσσερα χρόνια μετά τη διακοπή τους.




Η απόσταση που πρέπει να διανοίξουν είναι 1.890 μέτρα και εκτιμάται ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Βάσει του νέου σχεδιασμού, οι μετροπόντικες θα περάσουν από τους σταθμούς Βούλγαρη και Πατρικίου, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή των σταθμών, η οποία θα ακολουθήσει. Στη συνέχεια θα αποσυναρμολογηθούν και θα μεταφερθούν στην επέκταση της Καλαμαριάς, για να διανοίξουν και εκεί τις σήραγγες των 4,8 χλμ. από το τερματικό σταθμό της Μίκρας μέχρι τη διασταύρωση Πατρικίου, στη βασική γραμμή.

Οι δύο μετροπόντικες ξεκίνησαν το υπόγειο ταξίδι τους στις αρχές του 2009 από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και είχαν ακινητοποιηθεί στο σταθμό της Ανάληψης τον Απρίλιο του 2012, έχοντας διανοίξει το 73% της σήραγγας. Οι λόγοι της διακοπής ήταν ότι δεν είχαν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις στους επόμενους σταθμούς (Πατρικίου, Βούλγαρη) και δεν μπορούσαν να εκτελεστούν οι εργασίες που έπρεπε να προηγηθούν της υπόγειας διάνοιξης. Επίσης, οι μετροπόντικες δεν μπορούσαν να περάσουν ούτε από το σταθμό της Ανάληψης, που κατασκευάζεται με πρωτότυπη μέθοδο λόγω στενότητας. Έτσι, ο ανάδοχος πρότεινε να μεταφερθούν οι μετροπόντικες στην ανατολική άκρη και να συνεχίσουν από εκεί το έργο τους (δηλαδή αυτό που θα γίνει). Η αποσυναρμολόγηση και η μεταφορά τους ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2014, αλλά, ως γνωστόν, τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους διακόπηκαν όλες οι εργασίες του έργου και έμειναν τα τμήματά τους στη Νέα Ελβετία.

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι μέχρι το καλοκαίρι θα δημιουργηθούν 1.000 θέσεις εργασίας στα έργα του μετρό σε Θεσσαλονίκη και Καλαμαριά.

Το οριστικό χρονοδιάγραμμα εργασιών θα συμφωνηθεί μετά την έκδοση των αποφάσεων των διαιτητικών δικαστηρίων όπου έχουν προσφύγει οι δύο πλευρές (δημόσιο, εργολάβος), η οποία αναμένεται εντός Απριλίου και αφορά διαφορές ύψους 317 εκατ. ευρώ. Στον αρχαιολογικό τομέα υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν σταδιακά 400 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων. Οι πρώην εργαζόμενοι στον αρχαιολογικό τομέα -οι τελευταίοι απομακρύνθηκαν την 1η Δεκεμβρίου 2015- αναμένουν την επαναπρόσληψή τους και βρίσκονται το τελευταίο διάστημα σε διαπραγμάτευση με τον εργολάβο για τους όρους επιστροφής τους στην εργασία. Από την επανέναρξη του έργου, στα μέσα Ιανουαρίου, μέχρι σήμερα, έχουν προσληφθεί 157 άτομα μόνο στον κατασκευαστικό τομέα, ενώ μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των εργαζομένων στους συνεργαζόμενους υπεργολάβους.

Εργασίες σε εξέλιξη

Όσον αφορά τις εργασίες που είναι σε εξέλιξη:

1. Στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας έχει ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου κτιρίου (σκυροδέτηση) και οι προπαρασκευαστικές εργασίες για το τρίτο κτίριο.

2. Γίνονται προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή με τη μέθοδο ανοιχτού ορύγματος της σήραγγας μήκους 1,1 χλμ., η οποία συνδέει το αμαξοστάσιο με τη βασική γραμμή του μετρό (Νέα Ελβετία). Ειδικότερα, έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση στη γη των πασσάλων που θα αποτελέσουν το πλαϊνό τοίχωμα της σήραγγας και η εκσκαφή (με παράλληλη ενίσχυση).

3. Στο σταθμό Βούλγαρη ολοκληρώθηκε η μετατόπιση δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας και άρχισε η κατασκευή του σταθμού με την τοποθέτηση διαφραγματικών τοίχων. 5. Στο σταθμό και τη διακλάδωση Πατρικίου έχει ξεκινήσει η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων και τον Απρίλιο αναμένεται να αρχίσουν οι υπόγειες αντιστηρίξεις με τη μέθοδο jet grouting.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ανοίξουν πέντε νέα εργοτάξια στη βασική γραμμή, που είναι στους σταθμούς Παπάφειο, Δημοκρατίας, Αγία Σοφία, Σιντριβάνι και η διασταύρωση Δημοκρατίας στο Βαρδάρι, απ’ όπου θα ξεκινά μελλοντικά η επέκταση προς τη Σταυρούπολη.

Όσον αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες, έχει εκτελεστεί το 82% και υπολείπεται το 18%. Οι υπολειπόμενες αρχαιολογικές εργασίες που θα εκτελεστούν είναι στο σταθμό Βενιζέλου θα διενεργηθεί συμπληρωματική αρχαιολογική έρευνα, στην Αγία Σοφία ανασκαφές στο νότιο τμήμα του σταθμού, ανασκαφές στους χώρους για τις προσβάσεις στους σταθμούς Αγίας Σοφίας, Δημοκρατίας, Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (νότιο τμήμα) και Σιντριβανίου (νότιο τμήμα) και ολοκλήρωση ανασκαφής στο αμαξοστάσιο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.