22 Νοε 2014

Car Emissions vs. Car Crashes: Which One's Deadlier?

Η ολοένα και τολμηρές σκέψεις του David Levinson, ο οποίος έθεσε ένα ερώτημα στο blog του Transportationist νωρίτερα αυτή τη εβδομάδα, που αξίζει μια πιο προσεκτική ματιά: Νομίζετε ότι είναι πιο πιθανό να πεθάνετε σε ένα τροχαίο συμβάν ή από τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων; Εάν η πρώτη σας αντίδραση είναι σαν τη δική μου, τότε έχετε ήδη απαντηθεί υπέρ των τροχαίων συμβάντων. Αλλά αν μελετήσεις τους αριθμούς στην πραγματικότητα, η ερώτηση όχι μόνο γίνεται πιο σκληρή για να απαντηθεί, αλλά θέτει σημαντικά νέα θέματα.

Κατ 'αρχάς, ας ρίξουμε μια ματιά στους θανάτους από τροχαία συμβάντα  στις ΗΠΑ σε εθνικό επίπεδο. Για λόγους συνέπειας με τα στατιστικά στοιχεία της ρύπανσης, θα επικεντρωθούμε στο έτος 2005. Εκείνη τη χρονιά, υπήρχαν 43.510 θάνατοι από τροχαία συμβάντα στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το National Highway Traffic Safety Administation. Αυτό είναι ένα ποσοστό θνησιμότητας περίπου 14,7 ανά 100.000 Αμερικάνους.

Τώρα ας γυρίσουμε στους θανάτους που αποδίδονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση και πιο συγκεκριμένα, στα αιωρούμενα σωματίδια που παράγονται από τα αυτοκίνητα. Μια ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον Fabio Caiazzo του ΜΙΤ (ο οποίος εμφανίζεται από το προφίλ του στο πανεπιστήμιο να είναι ένας υψηλού επιπέδου επιστήμονας) πρόσφατα ποσοτικοποίησε τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των πρόωρων θανάτων στις ΗΠΑ για το έτος 2005. Ανέφερε ότι περίπου 52.800 θάνατοι οφείλονταν στα αιωρούμενα σωματίδια από τις οδικές μεταφορές και μόνο. (Η ρύπανση λόγω οδικών μεταφορών είχε το μεγαλύτερο μερίδιο κάθε επιμέρους τομέα της ρύπανσης, σε περίπου 1/4 όλων των θανάτων που σχετίζονται με τις εκπομπές.) Αυτό αντιστοιχεί ένα ποσοστό θνησιμότητας περίπου 17,9 ανά 100.000 Αμερικανούς.

Με αυτή την εκτίμηση, τα αιωρούμενα σωματίδια που προέρχονται από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων ήταν υπεύθυνα για το περίπου 19% περισσότερων θανάτων, σε εθνικό επίπεδο, σε σύγκριση με τα τροχαία συμβάντα το 2005. Και μη ξεχνάτε ό,τι τα αιωρούμενα σωματίδια δεν είναι οι μόνοι ατμοσφαιρικοί ρύποι που παράγονται από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων (αν και είναι τα πιο σημαντικά). Για παράδειγμα, ο Caiazzo αποδίδουν άλλους 5.250 ετήσιους θανάτους από τις συγκεντρώσεις του όζοντος που προέρχονται, επίσης, από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Με άλλα λόγια, ο πραγματικός αντίκτυπος στην υγεία μας από τις εκπομπές των αυτοκινήτων μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος.

Στο επίπεδο της πόλης, αυτό το γενικό συμπέρασμα παραμένει το ίδιο. Παρακάτω φαίνονται τα σύνολα και τα ποσοστά θνησιμότητας που αποδίδονται στα αιωρούμενα σωματίδια που σχετίζονται με τις οδικές μεταφορές, σε 5 μεγάλες μητροπολιτικές πόλεις που παρακολουθούνται από τον Caiazzo και τους συναδέλφους τους: Νέα Υόρκη (3.615/28,5%), Λος Άντζελες (2.092/23,3%), Σικάγο (1.379/28,4%), Ντάλας (374/23,2%), Washington, DC (533/28,6%). Οι τιμές είναι πολύ πάνω από 20 ανά 100.000 ανθρώπους σε όλες τις πέντε θέσεις.


Ας δούμε τώρα τα σύνολα και τα αντίστοιχα ποσοστά θανάτων από τροχαία συμβάντα στις ίδιες 5 μητροπολιτικές πόλεις. Οι αριθμοί αυτοί είναι από το 2009 αντί του 2005, αλλά ακόμη και το παραβλέψουμε αυτό, η διαφορά είναι εντυπωσιακή: Νέα Υόρκη (986/5,1%), Λος Άντζελες (848/6,6), Σικάγο (565/5,9%), Ντάλας (611/9,8%), Washington, DC (408/7,5%). Σε καμία περίπτωση το ποσοστό θνησιμότητας δε φτάσει διψήφια νούμερα.

Τα απόλυτα νούμερα θνησιμότητας δείχνουν μια ισχυρή υπόθεση ότι οι εκπομπές καυσαερίων από τα αυτοκίνητα είναι πιο θανατηφόρες από ό,τι τα τροχαία ατυχήματα, τόσο σε εθνικό όσο και σε μεγαλύτερα επίπεδα μητροπολιτικών περιοχών. Αλλά ο θάνατος είναι μόνο ένα μέτρο από αυτές τις επιπτώσεις στην υγεία. Όμως, η ηλικία του θανάτου είναι, επίσης, ένας σημαντικός παράγοντας, ιδίως αν λάβουμε υπόψη ό,τι οι νέοι τείνουν να εμπλέκονται περισσότερο σε θανατηφόρα τροχαία συμβάντα. Το 2012, για παράδειγμα, περίπου το 55% των ανθρώπων που ενεπλάκησαν σε θανατηφόρα τροχαία συμβάντα  ήταν κάτω των 45 ετών. Ο Caiazzo et al. αναφέρουν ότι οι εκπομπές των καυσαερίων από τα αυτοκίνητα τείνουν να καταστήσουν τη ζωή μικρότερη κατά 12 περίπου χρόνια, ενώ τα οδικά συμβάντα κατά περίπου 35 χρόνια.

Ο Levinson προσπάθησε να προσαρμόσει την ηλικία μέσω της Global Burden of Disease database, το οποίο περιελάμβανε μια «μεταβλητή» που ονομάζεται «Years of Life Lost». Το 2010, υπήρχαν 1.641.050 «Years of Life Lost»  που χάθηκαν εξαιτίας των αιωρούμενων σωματίδιων, έναντι 1.873.160 «Years of Life Lost» που χάθηκαν σε τροχαία συμβάντα.

Ενώ τα παραπάνω νούμερα φαίνονται  παρόμοια, στην πραγματικότητα η διαφορά είναι μεγάλη, γιατί τα δεδομένα αντικατοπτρίζουν όλη την ατμοσφαιρική ρύπανση, όχι μόνο αυτή που προέρχεται από τις οδικές μεταφορές. Αν λάβουμε υπόψη μας (με βάση τον Caiazzo) ότι το 25% όλων των θανάτων οφείλονται στη ρύπανση του αέρα που προέρχεται από τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων, τότε τα τροχαία συμβάντα αριθμούν 4 φορές περισσότερο από τις εκπομπές των αυτοκινήτων (1.873.160 σε σύγκριση με 410,288).

Γυρνώντας πίσω στο αρχικό ερώτημα, αν τα τροχαία συμβάντα ή οι εκπομπές των αυτοκινήτων είναι περισσότερο θανατηφόρα, η οποιαδήποτε απάντηση απαιτεί πρόσθετες παραμέτρους. Για να κυριολεκτήσουμε, οι Αμερικανοί φαίνεται πιο πιθανό να πεθάνουν από τις εκπομπές των αυτοκινήτων. Όσον αφορά την απώλεια ανθρώπινου δυναμικού, τα τροχαία συμβάντα φαίνεται να είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος. Αν μη τι άλλο, η απουσία μιας σαφούς και μόνο απάντησης είναι μια αποκάλυψη από μόνη της.

Γιατί λοιπόν οι αρμόδιες αρχές δε δίνουν την ίδια προσοχή στους θανάτους που οφείλονται από τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων, όπως δίνουν μεγάλη προσοχή στους θανάτους από τροχαία συμβάντα; Η απάντηση έχει, αναμφίβολα, με πολλά να κάνει, όπως είπε ένας συνεργάτης από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, ο Julian Marshal, ο οποίος δήλωσε κατά τη διάρκεια συζήτησης για το θέμα: "δεν υπάρχει πιστοποιητικό θανάτου που να αναγράφει αιτία θανάτου την ατμοσφαιρική ρύπανση". Αντιθέτως, οι εκπομπές είναι ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου και αόρατος δολοφόνος σε έναν κόσμο γεμάτο από κινδύνους και αόρατους δολοφόνους. Ως τέτοια, είναι βολικό (και ίσως ακόμη παρήγορο) να αγνοείται.

Αλλά τι πρέπει να κάνουν οι πόλεις γι 'αυτό; Λοιπόν, ας αρχίσουν με να το να δώσουν περισσότερη προσοχή στο πρόβλημα. Η εκστρατεία για το Vision Zero, για παράδειγμα, θα ομολογούσε ότι ακόμα και η Νέα Υόρκη χωρίς θανάτους από τροχαία συμβάντα, δε θα ήταν η Νέα Υόρκη χωρίς θανάτων που σχετίζονται με το αυτοκίνητο και τις ασθένειες. (Αυτό δεν αναφέρεται για να επικριθεί η πρωτοβουλία, απλά αναφέρεται σαν παρατήρηση.) Ένα δυναμικότερο βήμα θα μπορούσε να προτείνει, οι πόλεις, να ακολουθήσουν τους ομοίους του Λονδίνου, οι οποίοι πρόσφατα ανακοίνωσαν επιπλέον φόρο επί των εκπομπών από βαρέα οχήματα, και άρχισαν να χρεώνουν στους οδηγούς το  πραγματικό κόστος του κοινωνικού τους  αντίκτυπου (ή κάτι κοντά σε αυτό). Λίγοι οδηγοί μπορούν να πληρώσουν τώρα, ή αλλιώς η δημόσια υγεία μπορεί να πληρώσει αργότερα, αλλά όλοι μας πληρώνουμε τελικά.

πηγή και αρχικό κείμενο στα αγγλικά εδώ: http://www.citylab.com/commute/2014/11/car-emissions-vs-car-crashes-which-ones-deadlier/382461/

Σχόλιο του blog:

Πάντως το θέμα δεν είναι καινούριο αν και είναι κάτι που δεν το γνωρίζει ο πολύς κόσμος. Όπως και να έχει αποτελεί επιβεβαίωση παρόμοιων ευρημάτων. Έχει γίνει αντίστοιχος υπολογισμός και στην Ελλάδα με ανάλογα αποτελέσματα. Δείτε στην επόμενη φωτογραφία τη σύγκριση από το 2004 έως το 2005:

(προσωπικό αρχείο Θ. Ν.άτσινα)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.