18 Φεβ 2015

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Βάζει νυστέρι ο εισαγγελέας διαφθοράς

Με παραγγελία του στο ΣΔΟΕ ζήτησε να εξεταστούν όλες οι λεπτομέρειες των συμβάσεων και αν χρειαστεί να διενεργηθεί μέχρι και οικονομική πραγματογνωμοσύνη, για να ελεγχθούν όλα τα οικονομικά στοιχεία. «Πώς είναι δυνατόν να έχει παρέλθει το 90% του χρόνου υλοποίησης και να έχει πραγματοποιηθεί μόνον το 23% του έργου», διερωτώνταν χθες εισαγγελικές πηγές.

Ο εισαγγελέας διαφθοράς Αργύρης Δημόπουλος στην παραγγελία του για κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση ζήτησε να γίνει έρευνα σε επτά διαφορετικές κατευθύνσεις, καθώς φαίνεται πως θεωρεί ότι υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» σχετικά με το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο της Βόρειας Ελλάδας. Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάζεται εάν έχει τελεστεί το αδίκημα της απιστίας στην υπηρεσία, με τις επιβαρυντικές διατάξεις περί καταχραστών του δημοσίου.

Αφορμή για την έρευνα που αφορά το μετρό και την καθυστέρηση κατασκευής του στάθηκε καταγγελία ορκωτού ελεγκτή, ο οποίος υποστηρίζει στην αναφορά του πως από την αρχική σύμβαση δεν προβλέφθηκαν διάφορες παράμετροι, που έχουν συνέπεια να ζημιώνεται το ελληνικό δημόσιο. Εισαγγελικές πηγές ανέφεραν πως μεταξύ των επισημάνσεων του ορκωτού ελεγκτή είναι η αποζημίωση των 560 εκατ. ευρώ που διεκδικεί πλέον η κοινοπραξία, ζητώντας προηγουμένως τη διάλυση της σύμβασης, αλλά και οι προβλέψεις για το μέγεθος των κατασκευών σε σημεία όπου μετά βεβαιότητας θα ανακαλύπτονταν αρχαιότητες. Ο ορκωτός θα είναι ο πρώτος που θα κληθεί να δώσει λεπτομέρειες σχετικά με τις παρατηρήσεις του, στο πλαίσιο της έρευνας που θα ξεκινήσει η επιχειρησιακή διεύθυνση του ΣΔΟΕ Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι άξονες
Ο κ. Δημόπουλος στην παραγγελία του για προκαταρκτική έδωσε επτά κατευθύνσεις, στις οποίες θα επικεντρωθεί η έρευνα των στελεχών του ΣΔΟΕ. Πληροφορίες αναφέρουν πως η πρώτη αφορά τις αποζημιώσεις που υπάρχει κίνδυνος να δοθούν εξαιτίας παραλείψεων, ειδικά στη σύμβαση. Το ζήτημα αυτό τίθεται μετά την αίτηση της κοινοπραξίας για αποζημίωση λόγω των καθυστερήσεων και την προσφυγή που έχει καταθέσει μετά την αρχική απόρριψή της. Ο δεύτερος άξονας αφορά τις συμβάσεις που έχουν καταρτιστεί και έχουν υπογραφεί από την πλευρά του δημοσίου και συγκεκριμένα ο εισαγγελέας ζήτησε να γίνει έρευνα εάν σε αυτές περιλαμβάνονται όλες οι προβλέψεις, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος καταβολής αποζημιώσεων. Στο σημείο αυτό αφήνεται να εννοηθεί ότι διατάξεις των συμβάσεων δεν περιλήφθηκαν για να είναι ανοιχτές σε αποζημιώσεις κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του έργου ή ακόμη και εάν ματαιωθεί.

«Υπάρχουν περιπτώσεις που είναι εξαιρετικά συνήθεις και επαναλαμβανόμενες σε τέτοιου μεγέθους έργα», τονίζεται στην εισαγγελική παραγγελία σχετικά με προβλέψεις που αφορούν κυρίως τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις απαλλοτριώσεις.

Εξετάζεται ακόμη εάν η Αττικό Μετρό προχώρησε σε μονομερείς αποφάσεις, που έχουν συνέπεια να εγερθούν οικονομικές αξιώσεις υπό τη μορφή αποζημιώσεων από την πλευρά της κοινοπραξίας του έργου, όπως στη φάση που βρίσκεται η κατάσταση σήμερα. Θα ελεγχθεί εάν οι αποφάσεις αυτές έχουν ληφθεί κατά παράβαση της εγχώριας ή κοινοτικής νομοθεσίας.

Οι άλλοι τέσσερις άξονες στους οποίους ο εισαγγελέας διαφθοράς ζήτησε να γίνει έλεγχος από το ΣΔΟΕ επικεντρώνονται στη μεγάλη καθυστέρηση κατασκευής του έργου. Όπως σημειώνεται, το έργο έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 23% ενώ έχει παρέλθει το 90% του χρόνου που έχει υπολογιστεί από τη σύμβαση και τις συμπληρώσεις της. Ειδικότερα, ο κ. Δημόπουλος ζήτησε να ερευνηθεί εάν με ευθύνη δημόσιων λειτουργών καθυστερεί το έργο και εάν έχουν παρατηρηθεί παρελκυστικές ενέργειες, όπως αιτήσεις ακυρώσεων, που είχαν συνέπεια να παγώσουν οι εργασίες. Σε αυτήν την περίπτωση ζήτησε να εξεταστεί εάν το δημόσιο έχει στραφεί σε βάρος αυτών που προχώρησαν σε τέτοιες κινήσεις και εάν έχει εγείρει αξιώσεις.

Επίσης, ο κ. Δημόπουλος παρήγγειλε να γίνει ειδική έρευνα σχετικά με καθυστέρηση που έχει καταγγελθεί ότι σημειώθηκε στην ενεργοποίηση του μηχανήματος του μετροπόντικα, όπως τουλάχιστον καταγγέλθηκε από τον ορκωτό ελεγκτή. Αναφορά γίνεται και στις αρχαιολογικές έρευνες που καταγγέλθηκε ότι έχουν υπερβεί το αρχικό κόστος. Ο εισαγγελέας εξετάζει εάν στη μελέτη που συντάχθηκε προβλέφθηκε το κόστος των αρχαιολογικών ερευνών και στην περίπτωση που έχει ξεπεραστεί, να ελεγχθεί για ποιο λόγο έγινε αυτό, όπως και εάν το δημόσιο έχει κινήσει διαδικασίες για τη ζημία που υπέστη.

ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ Θα περάσουν όλοι από το ΣΔΟΕ
Εκτός του ορκωτού ελεγκτή, η καταγγελία του οποίου προκάλεσε την εισαγγελική έρευνα, τα στελέχη του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος αναμένεται να καλέσουν να καταθέσουν τους υπεύθυνους της Αττικό Μετρό και της αναδόχου κοινοπραξίας.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της έρευνας θα προσκομιστούν στον εισαγγελέα όλα τα κρίσιμα έγγραφα, για να κριθεί εντέλει εάν ξεκινήσει εκ του μηδενός οικονομική πραγματογνωμοσύνη.

ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ Αντιδράσεις για το κλείσιμο της Πόντου λόγω μετρό
Στις επόμενες ημέρες μετατέθηκε η διακοπή της κυκλοφορίας στην οδό Πόντου της Καλαμαριάς και η εφαρμογή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τις ανάγκες κατασκευής του σταθμού «Καλαμαριά» της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά. Την ίδια ώρα, έντονη είναι η αντίδραση της δημοτικής παράταξης «Ριζοσπαστική Ενωτική Κίνηση» Καλαμαριάς για την «καθυστερημένη», όπως τη χαρακτηρίζει, και «ελλιπή» ενημέρωση των δημοτών σχετικά με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Ένα μεγάλο τμήμα της οδού Πόντου, όπως έγραψε χθες η «Θ», θα κλείσει για τουλάχιστον ένα εξάμηνο. Η παρέμβαση αυτή επρόκειτο να γίνει από χθες, αλλά διαπιστώθηκε ότι δεν έχει εκδοθεί ακόμη η άδεια για μετακίνηση μιας λαϊκής αγοράς που είναι απαραίτητη προϋπόθεση εφαρμογής των ρυθμίσεων. Επίσης, κρίθηκε σκόπιμο να γίνει πρώτα και η προγραμματισμένη ενημέρωση των δημοτών, αύριο Τετάρτη, στις 6 μ.μ. στο δημοτικό θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη». Η δημοτική παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης, όμως, διαμαρτύρεται διότι «τρεις μόλις ημέρες πριν ξεκινήσουν οι βασικές εργασίες στην καρδιά του δήμου μας, η Μετρό Θεσσαλονίκης διένειμε σε περιορισμένο αριθμό ανακοινώσεις, στις οποίες απλά περιγράφει ορισμένες αλλαγές στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, ενώ πρόκειται για μια σειρά σοβαρών ανατροπών στην καθημερινότητα των κατοίκων και των καταστηματαρχών». Η παράταξη, με ανακοίνωσή της, επιτίθεται και στον δήμαρχο Καλαμαριάς, ο οποίος έπρεπε να ενημερώσει «για το ακριβές χρονοδιάγραμμα του συνόλου των εργασιών, το σύνολο των επιπτώσεων στην καθημερινότητα των πολιτών, τους τρόπους προστασίας τους και ελάττωσης των δυσμενών επιπτώσεων στην καθημερινότητά μας, αλλά και παροχή εγγυήσεων (οικονομικών και άλλων) υπέρ των θιγόμενων καταστηματαρχών, που πλήττονται σε βάθος χρόνου». Η «Ριζοσπαστική Ενωτική Κίνηση» καλεί τους πολίτες να βρεθούν στην αυριανή ενημέρωση για να διατυπώσει ερωτήματα και απόψεις και «να μετατρέψουν την τυπική ενημέρωση σε ανοικτή λαϊκή συνέλευση των κατοίκων της περιοχής».

Στην οδό Πόντου θα ξεκινήσουν τις επόμενες ημέρες εργασίες μετατόπισης δικτύων οργανισμών κοινής ωφελείας. Βάσει του σχεδιασμού, θα διακοπεί η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στο ρεύμα πορείας προς Μίκρα, από τη συμβολή της Πόντου με την οδό Ριζούντος έως την οδό Σουμελά, με ταυτόχρονη κατάληψη του πεζοδρομίου από το ύψος της οδού Παπανικόλα έως το ύψος της οδού Μεταμορφώσεως. Η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται από το ελεύθερο ρεύμα πορείας της οδού (ρεύμα προς δυτικά) με αμφιδρόμησή του. Επίσης, διακόπτεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στην οδό Μεταμορφώσεως από τη συμβολή της με την οδό Πόντου έως την συμβολή της με την οδό Αμισού, με ταυτόχρονη κατάληψη τμημάτων των αρχικών της πεζοδρομίων. Η κυκλοφορία των οχημάτων με κατεύθυνση από Πόντου προς Μεταμορφώσεως και από Αιγαίου προς Μεταμορφώσεως θα διεξάγεται μέσω των οδών Πόντου - στροφή στην οδό Ριζούντος - αριστερά στην οδό Αμισού και δεξιά στην οδό Μεταμορφώσεως.

πηγή: http://www.makthes.gr/news/reportage/134031/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.