11 Αυγ 2015

Άσχημα τα νέα από τα στατιστικά για τα θύματα των συμβάντων οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα

Ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» με βάση τα στατιστικά στοιχεία που ετοίμασε η τροχαία για όλη την Ελλάδα χτυπάει το καμπανάκι - τα πράγματα χειροτέρεψαν τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2015 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2014. Αύξηση νεκρών και σοβαρά τραυματιών (ειδικά εδώ πολύ μεγάλη αύξηση +7%)παρατηρήθηκε - όχι παντού αλλά σε ορισμένες κρίσιμες περιφέρειες (πχ Αττική, όπου έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών καθότι το 40% του πληθυσμού της χώρας βρίσκεται εκεί).

Συγκεκριμένα σε δύο αναρτήσεις στο blog του συλλόγου έχουν να πουν τα εξής:


Ελλάδα 2015: Αύξηση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στο δρόμο. (3/8/2015)

Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Αστυνομία όσον αφορά στους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις το Α΄εξάμηνο του 2015.





Αυξημένοι σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014 καταγράφονται τόσο οι θάνατοι (357- αύξηση 2.6%) όσο και οι σοβαροί τραυματισμοί (493- αύξηση 7%).

 Ακόμα χειρότερα: οι αυξήσεις αυτές καταγράφονται ενώ παρατηρείται μια μείωση  του αριθμού των τροχαίων συγκρούσεων κατά 7% (από 5.687 σε  5.284) γεγονός ενδεικτικό της αυξημένης σφοδρότητας των συγκρούσεων σαν συνέπεια της αύξησης των ταχυτήτων στο οδικό δίκτυο.

Ο περιορισμός των μετακινήσεων των αυτοκινήτων λόγω της οικονομικής κρίσης επέτρεψε την ανάπτυξη μεγαλύτερης μέσης ταχύτητας στο οδικό δίκτυο. Τα απαράδεκτα υψηλά όρια ταχύτητας (ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις) σε συνδυασμό με την ουσιαστική έλλειψη επιτήρηαης φέρνουν αποτελέσματα. Είναι προφανής η σχέση αιτίου – αποτελέσματος η οποία καθιστά γραφική την προσπάθεια να χαρακτηρίζονται αυτά τα εγκλήματα ως «ατυχήματα».

Η ίδια η Τροχαία ανακοίνωσε ότι κατέγραψε 74.900 παραβιάσεις των ορίων ταχύτητας την αντίστοιχη περίοδο (αριθμός που αντιστοιχεί στο 45% των καταγεγραμμένων παραβάσεων) γεγονός πού την καθιστά μακράν την πλέον «δημοφιλή» και ανθρωποκτόνο παράβαση.

Να θυμίσουμε εδώ πώς ο ελληνικός Κ.Ο.Κ. προβλέπει για την παραβίαση του ορίου ταχύτητας έως 20 km/h ποινή 40 ευρώ, η οποία αν πληρωθεί έγκαιρα έχει έκπτωση 50% και πως σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας μια αύξηση της ταχύτητας κατά 20 km/h οκταπλασιάζει την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρας τροχαίας σύγκρουσης.

Είναι εντυπωσιακή η διαπίστωση (μπορεί να το επιβεβαιώσει εύκολα κανείς ψάχνοντας για λίγο στο διαδίκτυο) πως διαχέεται η εικόνα μείωσης των τροχαίων κάθε μήνα. Πως επιλέγεται κάθε φορά η αναφορά στις συγκρούσεις και όχι στα θύματα λες και μας ενδιαφέρουν οι βλάβες στα αυτοκίνητα και όχι οι θάνατοι και οι αναπηρίες των ανθρώπων. Ή μήπως πράγματι αυτό μας ενδιαφέρει; (Ενδεικτικές ανακοινώσεις περί μείωσης των τροχαίων για τους πρώτους μήνες του 2015: Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος αν κάποιες διαβαστούν προσεκτικότερα απ ααυτο που προβαλουν ως τίτλο προκύπτουν άλλα…)

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο: αμείωτο το ενδιαφέρον του υπουργού Προστασίας του Πολίτη κου Πανούση  για τον δεινοπαθούντα παραβάτη οδηγό (ιδιαίτερα τον επαγγελματία και τον γονιό). Με τα θύματα και την παραβατικότητα στο δρόμο να δούμε ποιος και πότε θα ασχοληθεί.

Με το θέμα της καταγραφής των τροχαίων θα επανέλθουμε αναλυτικά. Γιατί κάποια στιγμή  θα πρέπει να εξηγηθούν δημόσια κάποια πράγματα όπως το ποιοι καταγράφονται και ποιοι δεν καταγράφονται ως θύματα των τροχαίων συγκρούσεων. Γιατί καλή είναι η ευημερία των αριθμών, καλύτερη όμως η Ζωή των Ανθρώπων. Και αυτή δεν μπορούμε να την υπερασπιστούμε ούτε με ψέμματα, ούτε με πλαστογραφίες.



Αύξηση των θυμάτων των τροχαίων: Σήμα κινδύνου χωρίς αποδέκτες. (9/8/2015)

Tα στοιχεία που πρόσφατα ανακοίνωσε η Τροχαία, που καταγράφουν αύξηση του αριθμού νεκρών (2.6%) και βαριά τραυματιών (7%) στο οδικό δίκτυο της χώρας το Α εξάμηνο του 2015 συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 αποτελούν ένα ισχυρό σήμα κινδύνου. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί πολυ σοβαρά υπ όψιν δεδομένου ότι οι αυξήσεις σε θύματα παρατηρούνται ενώ είχαμε μείωση κατα 7% του αριθμού των τροχαίων συγκρούσεων! Το γεγονός προφανως υποδηλώνει μια μεγάλη αύξηση της επικινδυνότητας στο οδικό δίκτυο. (Αναλυτικά: παραπάνω ανάρτηση)

Ας σημειωθεί ότι απο την ανάλυση των στοιχείων που παραθέτει η Τροχαία για τα προηγούμενα χρόνια προκύπτει πως το πρώτο εξάμηνο του έτους υπάρχει σαφώς μικρότερος αριθμός θυμάτων απο ότι στο  δεύτερο. Ετσι το Β εξάμηνο του 2014 συγκριτικά με το Α εξάμηνο του ιδίου έτους καταγράφηκε αύξηση των τροχαίων συγκρούσεων (5.4%) και πολύ μεγαλήτερη αύξηση του αριθμού των νεκρών (30.2%) και των βαριά τραυματιών (31.7%).  Άρα για το 2015 αν τα πράγματα συνεχίσουν να εξελίσσονται όπως στο Α εξάμηνο τα αποτελέσματα προβλέπονται ιδιαίτερα απαισιόδοξα.



Αυτό το δεδομένο απαιτεί άμεσες σχεδιασμένες κεντρικές με πολλαπλους στόχους και τρόπους παρεμβάσεις άν θέλουμε να αναστραφεί αυτη η τάση και δεν αρκούμαστε στο να καταγράφουμε αριθμούς που αντικαθιστούν Πρόσωπα.

Ιδαίτερα πρέπει να μας προβληματίσει ο μεγάλος αριθμός νεκρων και η πολύ σημαντική αυξητική τάση σε περιοχές που είχαν ήδη μεγάλο αριθμο θυμάτων οπως η Αττική, όπου ενω οι τροχαίες συγκρούσεις μειώθηκαν κατά 14.8%  οι νεκροί έφτασαν τους 108 (+30.1%) και η Κρήτη (31 νεκροί +47.6%)  που επιδρούν καθοριστικά στην διαμόρφωση της συνολικής εικόνας.



Ανησυχητικα φυσικα είναι τα στοιχεία και για περιοχές με μικρότερο αριθμό θυμάτων αλλά πολυ ισχυρες αυξητικές τάσεις οπως το Νότιο Αιγαίο (16 νεκροί +60%) ενώ δεν πρέπει να παραβλέπουμε  πως περιοχές με μικρές αυξήσεις η και μειωσεις εχουν και ειχαν μεγάλο αριθμό νεκρών (Στερεά Ελλάδα 24, Κεντρική Μακεδονία 33, Θεσσαλονίκη 25, Δυτική Ελλάδα 34, Πελοπόννησος 27) και οι μικρες τάσεις αύξησης ή μείωσης δεν αποτελούν δείκτες ουσιαστικής μεταβολής μιας ήδη κακής πραγματικότητας.

Ουσιαστικά ξεκάθαρη σημαντική πτωτική τάση εμφάνισαν μόνο οι περιοχές της Θεσσαλίας και της Ηπείρου με μείωση  κατα 50% τάση που αν (ελπίζουμε) επιβεβαιωθεί και το Β εξάμηνο αξίζει επίσης να αναλυθεί να ερμηνευθεί και να χρησιμεύσει και για τις υπόλοιπες περιοχές.  



Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα επαναλαμβάνει την πρόταση για ανοικτές επιτροπές οδικής ασφάλειας σε κάθε Περιφέρεια και κάθε Δήμο που θα λειτουργούν ουσιαστικά και θα συμβάλουν λαμβάνοντας υπ όψιν τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας στον επανασχεδιασμό του κυκλοφοριακού δικτύου θέτοντας σαν απόλυτο κριτήριο την προστασία της ανθρώπινης Ζωής, την προτεραιότητα των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου και την προώθηση των πέραν του ΙΧ μορφών μετακίνησης.

Η αδιαφορία του κεντρικού κράτους μπορεί να γεννά την απαισιοδοξία (και να υποθάλπτει την εγκληματικότητα στο οδικό δίκτυο) αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έστω τοπικά δεν μπορούμε να δώσουμε και να κερδίσουμε μάχες. Έχοντας σαν στόχο το «όραμα μηδέν» θάταν παράδοξο να περιμένουμε την εμφάνιση του πεφωτισμένου ηγέτη που θα το υλοποιήσει. Ας πάρουμε την ζωή μας στα χέρια μας.

Ούτε μία χαμένη Ζωή στην άσφαλτο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.