13 Αυγ 2015

Ανακοινώσεις υπουργού για νέες ρυθμίσεις για τα διόδια

Ο Σπίρτζης (υπουργός ή κάτι τέτοιο αρμόδιος για μεταφορές) ανακοίνωσε σε ομιλία του μια σειρά από προθέσεις που περιλαμβάνουν πολλά σχετικά με τα διόδια καθώς και την μελέτη για αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης

1. Δωρεάν διελεύσεις από πλευρικούς σταθμούς διοδίων, για ενδοδημοτικές μετακινήσεις, οι οποίες δεν έχουν εναλλακτικές διαδρομές.
2. Δωρεάν διελεύσεις για άτομα με ειδικές ανάγκες.
3. Επιπλέον εκπτώσεις σε εργαζόμενους που χρησιμοποιούν διόδια.
4.Μελέτη για αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης
5. Έναρξη λειτουργίας πλευρικών σταθμών Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου
6. Υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών αν οι Δήμοι παρέχουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες στα έργα παραχώρησης, δηλαδή υπηρεσίες αποκομιδής απορριμάτων, ηλεκτροφωτισμού, πρασίνου κ.α.
7. Θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να επιλυθούν θέματα που αποτελούν τις βασικές πληγές καθυστερήσεων των δημόσιων έργων, όπως απαλλοτριώσεις, περιβαλλοντικές ρυθμίσεις, αρχαιολογικές έρευνες.



Η ομιλία από το υπουργείο

Ήρθε η ώρα να υλοποιήσουμε όσα δεν έχουν γίνει δεκαετίες

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ, καλωσήρθατε
Αγαπητέ κ. Υπουργέ (σήμερα θα αλλάξουμε λίγο τη σειρά) Υποδομών, Οικονομίας, Ναυτιλίας και
Τουρισμού, φίλε Γιώργο,
Αγαπητέ Υφυπουργέ Επικρατείας, φίλε Τέρενς,
Κυρία Υφυπουργέ παρά τω Πρωθυπουργό,
Κυρίες και κύριοι,
Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού, θα ήταν μια εθιμοτυπική επίσκεψη, αν δεν γινόταν στη σημερινή συγκυρία, με την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης. Όπως καταλαβαίνετε, δεν θα επιλεγόταν ως ημερομηνία επίσκεψης η 12η Αυγούστου.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
και στη σημειολογία και στην ουσία καταλαβαίνουμε τη μεγάλη σημασία και τις προτεραιότητες που δίνετε στους Τομείς ευθύνης του Υπουργείου, στον ρόλο και τις ευθύνες που καλούμαστε όλοι να ανταποκριθούμε, η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου, οι Υπηρεσίες, οι επαγγελματικοί χώροι, τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης.
Έχει αποδειχθεί ιστορικά ότι οι οικονομικές κρίσεις, σε όλες τις χώρες ξεπερνιούνται μέσα από ένα μεγάλο πρόγραμμα δημοσίων υποδομών. Ένα πρόγραμμα που θα αντιμετωπίσει άμεσα την ανεργία και την οικονομική ύφεση.
Σήμερα όμως, ταυτόχρονα με την άσκηση μιας αποτελεσματικής πολιτικής στις δημόσιες υποδομές, οφείλουμε να προχωρήσουμε σε θεσμικές αλλαγές που θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια, την αξιοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη, τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και του συμφέροντος των πολιτών.
Οφείλουμε να τη θωρακίσουμε και να οικοδομήσουμε τις Δημόσιες Υπηρεσίες και τις λειτουργίες τους.
Οφείλουμε να θωρακίσουμε τον υγιή ανταγωνισμό, τη σύνδεση της αναγκαίας στελέχωσης των εταιρειών με τα έργα που αναλαμβάνει ο εργολήπτης, ο μελετητής, ο τεχνικός σύμβουλος.
Οφείλουμε να στηρίξουμε την εξωστρέφεια των εταιρειών και το επαρκές έργο για την επιβίωσή τους.
Οφείλουμε να θωρακίσουμε τους πολίτες με ασφαλείς και ποιοτικές υποδομές, με πραγματικούς προϋπολογισμούς, με διαδικασίες που δεν θα χάνεται ούτε ένα ευρώ.
Με δύο λόγια, οφείλουμε να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον, στηρίζοντας τον ιδιωτικό τομέα και θωρακίζοντας τη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
Οφείλουμε να δημιουργήσουμε εκείνες τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις που θα απενοχοποιηθούν τόσο ο ιδιωτικός όσο και ο δημόσιος τομέας. Που θα αποκατασταθεί στην κοινωνία ο ρόλος και οι δράσεις των μελετητών, των εργοληπτών, των δημοσίων υπαλλήλων.
Οφείλουμε, επίσης, να διαχειριστούμε, ό,τι στρεβλό κληρονομήσαμε:
Έργα σταματημένα, έργα με υπερβάσεις, με καθυστερήσεις, με αξεπέραστα προβλήματα. Συμβάσεις που δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον, που δεν λαμβάνουν υπόψη τους την κοινωνία, τους πολίτες, τις ανάγκες της χώρας.
Έχουμε ανακοινώσει την έναρξη διαπραγματεύσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχωρήσεων αυτοκινητόδρομων.
Σήμερα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συμφωνία αλλαγών για δύο από τις πέντε παραχωρήσεις:
Την Ιονία Οδό και τον Ε65.
Όπως θυμούνται όλοι, για την αναθεώρηση των 4 συμβάσεων παραχώρησης, πριν από ενάμιση χρόνο, χρειάστηκαν 2,5 – 3 χρόνια διαπραγματεύσεων και διαδικασιών με τους παραχωρησιούχους, τις Τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για το λόγο αυτό η παρούσα συμφωνία περιλαμβάνει δράσεις άμεσες, και δράσεις που θα τύχουν της έγκρισης των οργάνων της Ε.Ε. και της συμφωνίας των Τραπεζών, που χρηματοδοτούν τα έργα.

Στις άμεσες ενέργειες της συμφωνίας εντάσσονται:
Οι δωρεάν διελεύσεις από πλευρικούς σταθμούς διοδίων για ενδοδημοτικές μετακινήσεις για τις οποίες δεν υφίστανται εναλλακτικές διαδρομές.
Γνωρίζετε όλοι τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στις τοπικές κοινωνίες. Γνωρίζετε και τις τοπικές αντιδράσεις. Αρκεί να πούμε ότι μόνο στα όρια του Δήμου Ωρωπού υπάρχουν 7 σταθμοί διοδίων, χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές οδεύσεις.
Συμφωνήθηκε για αυτές τις περιπτώσεις η δωρεάν διέλευση των μόνιμων κατοίκων, στα όρια των Δήμων. Οι Δήμοι που εντάσσονται σ’ αυτή την κατηγορία για τις δύο παραχωρήσεις είναι οι Δήμοι Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού.
Δωρεάν διελεύσεις από όλους τους σταθμούς διοδίων στα οχήματα τα οποία είτε ανήκουν είτε αναγνωρισμένα μεταφέρουν ΑΜΕΑ.
Παροχή επιπλέον εκπτώσεων σε εργαζόμενους χρήστες
Η συμφωνία αυτή αφορά τους εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι χρησιμοποιούν καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο, για να μετακινηθούν από και προς το χώρο εργασίας τους. Στις 40 διελεύσεις προβλέπονται τουλάχιστον 5 να είναι δωρεάν, δηλαδή το 12,5% των διελεύσεων θα γίνονται ελεύθερα.
Αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης
Θα εκπονηθεί άμεσα μελέτης εφαρμογής πλήρως αναλογικών χρεώσεων (ανά χιλιόμετρο διανυόμενης διαδρομής) η οποία και θα εφαρμοστεί στο τέλος της Περιόδου Κατασκευών. Δηλαδή, με την ολοκλήρωση των έργων θα έχουμε σε λειτουργία το αναλογικό σύστημα χρέωσης.
Πλευρικά διόδια Α/Κ Βαρυμπόμπης και Α/Κ Μπογιατίου
Η έναρξης λειτουργίας των σταθμών Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου μετατίθεται για το τέλος την Περιόδου Μελετών Κατασκευών, και συγκεκριμένα για το τέλος του έτους 2018, που θα έχουμε αναλογική χιλιομετρική χρέωση.
Για τους δημότες μόνιμους κατοίκους των Δήμων Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου προβλέπεται να διέρχονται δωρεάν όταν λειτουργήσουν οι εν λόγω σταθμοί διοδίων, μετά το 2018.
Θα υπάρχει υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών, των παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων, αν οι Δήμοι παρέχουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες (δηλαδή υπηρεσίες αποκομιδής απορριμμάτων, ηλεκτροφωτισμού, πρασίνου, κλπ). Αλλιώς θα απαλλάσσονται.
Θα επισπευθούν και θα επιλυθούν άμεσα τα προβλήματα που υπάρχουν από την αρχή των έργων και άπτονται θεμάτων απαλλοτριώσεων, περιβαλλοντικών ρυθμίσεων και αδειών και αρχαιολογικών ερευνών. Για τους λόγους αυτούς συμφωνήθηκε η χρονική παράταση της Περιόδου Κατασκευών: δέκα επτά (17) μήνες για την Ιόνια και δέκα οκτώ (18) μήνες για τον Ε65. Υπάρχουν όπως ξέρετε αυτά τα προβλήματα που είναι άλυτα πάνω από μια δεκαετία.
Επίλυση θεμάτων κοινωνικών δικτύων πολιτών.
Θα πρέπει να επέλθει ομαλοποίηση των σχέσεων Παραχωρησιούχου – Κοινωνικών Δικτύων Πολιτών, αναφορικά με όσα έγιναν στο παρελθόν, ιδιαίτερα μάλιστα μετά τη σημερινή συμφωνία. Σ’ αυτό συμφωνήθηκε ο Παραχωρησιούχος να ανακαλέσει τις ποινικές διώξεις και τις αγωγικές αξιώσεις του κατά των Κοινωνικών Δικτύων Πολιτών και των ανθρώπων που μετείχαν στις κινητοποιήσεις και τα κινήματα.

Συμφωνήθηκαν επίσης θέματα που χρήζουν της έγκρισης των οργάνων της ευρωπαϊκής επιτροπής και της συμφωνίας των τραπεζών, που χρηματοδοτούν τα έργα:
Η ανάγκη οριζόντιας μείωσης των διοδίων, σε όλο το μήκος των 2 αυτοκινητοδρόμων.
Γι αυτό το λόγο θα συνταχθεί νέα τεχνοοικονομική μελέτη, θα συμφωνηθεί με τις Τράπεζες και θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η ολοκλήρωση του νότιου και βόρειου τμήματος του Ε65, με την αίρεση της έγκρισης των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των τραπεζών και της εξεύρεσης της αναγκαίας χρηματοδότησης.

Κυρίες και κύριοι,
Θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε άλλες τακτικές:
Ή της αποδοχής των συμβάσεων που κληρονομήσαμε, και της συνέχισης ενός κοινωνικού και αντιαναπτυξιακού προτύπου, που θα οδηγούσε και τα έργα σε τέλμα και την κοινωνία σε μαρασμό, ή των μονομερών ενεργειών που θα συνεπαγόταν τη μη ολοκλήρωση των έργων και τεράστιο κόστος για τον ελληνικό λαό, σε πληρωμές ρητρών, σε επιστροφές χρηματοδοτήσεων από την Ε.Ε. και σε διεκδικήσεις Τραπεζών. Είναι άλλωστε γνωστές οι συνέπειες και οι υπέρογκες ρήτρες που καλούμαστε να πληρώσουμε για την υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης.
Επιλέξαμε έναν επίπονο, κοπιαστικό, αλλά αποτελεσματικό δρόμο,
της διαπραγμάτευσης και της συμφωνίας με όρους διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, με κοινωνική ευαισθησία, με στοχευμένες παρεμβάσεις για τα πιο αδύναμα στρώματα του ελληνικού λαού, με αμοιβαία κατανόηση και καλή πίστη.
Δεν είναι αυτό που πιστεύουμε ως βέλτιστο τρόπο υλοποίησης των δημοσίων υποδομών.
Είναι αυτό που σήμερα μπορούμε κάτω από αντίξοες συνθήκες.
Το δικό μας στίγμα θα μπει στα νέα έργα που θα δημοπρατηθούν, με κοινωνική συναίνεση, με παραγωγική κατεύθυνση και με άλλους κανόνες.
Εύχομαι να πετύχουμε ακόμη καλύτερες αλλαγές και στις υπόλοιπες 3 παραχωρήσεις που τα έργα βρίσκονται σε φάση κατασκευής – ίδιες προτάσεις έχουν γίνει - (Ολυμπία, Μορέας και αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου) και στις 2 παραχωρήσεις που τα έργα βρίσκονται στο στάδιο λειτουργίας (Αττική οδός και Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου).
Το σίγουρο είναι ότι θα συνεχίσουμε την προσπάθεια με κοινωνική ευαισθησία, με πολιτικές κοινωνικής δικαιοσύνης, με διαχείριση προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος και με όραμα για μια κοινωνία μακριά από τον φόβο και την αγανάκτηση και μια χώρα:
Με κράτος πρόνοιας,
Με κράτος δικαίου,
Με παραγωγική δομή.
Μια χώρα κυρίαρχη, σε προοδευτική κατεύθυνση και λειτουργία
Είναι ο δρόμος που άνοιξε στην Ελλάδα και την Ευρώπη ο Αλέξης ο Τσίπρας, είναι το στοίχημα της γενιάς μας.

Κύριε Υπουργέ σας καλώ στο βήμα.
Ο κύριος Πρωθυπουργός στη συνέχεια για να εξειδικεύσει τις πολιτικές της Κυβέρνησης στο χώρο των έργων και των υποδομών.
Ήρθε η ώρα να υλοποιήσουμε όσα δεν έχουν γίνει δεκαετίες.
Σας ευχαριστώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.