5 Οκτ 2014

Πόσοι τελικά είναι οι νεκροί των τροχαίων ατυχημάτων?


Το πρόβλημα καταγραφής των οδικών τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα  


Δεξιά, στο διάγραμμα φαίνονται οι πηγές συλλογής στοιχείων οδικών ατυχημάτων καθώς και οι αντίστοιχες διαδικασίες.

Αριστερά, στον πίνακα παρουσιάζεται ο αριθμός νεκρών ανά έτος για την περίοδο 1990-2002, με βάση τις διαφορετικές πηγές στην Ελλάδα (ΕΣΥΕ, Τροχαία, Νοσοκομεία).

Σημεία προς διευκρίνιση:
- 1985-1996: παλιό Δελτίο Οδικού Τροχαίου Ατυχήματος (ΔΟΤΑ)
- 1996-σήμερα: καινούριο ΔΟΤΑ – οι συνέπειες του ατυχήματος (νεκροί και βαριά τραυματίες) συμπληρώνονται οριστικά μετά το τέλος της 30ης ημέρας από το ατύχημα (υποχρέωση από την ΕΕ)
- Για την εναρμόνιση των στοιχείων πριν το 1996 εφαρμόζονται κατάλληλοι συντελεστές αναγωγής στον ενιαίο ορισμό.

Έτσι, στον πίνακα, παρατηρείται ότι έως το 1995, όπου ως νεκροί καταγράφονταν στο ΔΟΤΑ όσοι απεβίωσαν στον τόπο του ατυχήματος, η απόκλιση μεταξύ των στοιχείων των Νοσοκομείων και της ΕΣΥΕ ήταν της τάξης του 20%. Τα στοιχεία αυτά αξιοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του συντελεστή αναγωγής, ο οποίος υιοθετήθηκε για την Ελλάδα και από τις ευρωπαϊκές και διεθνείς βάσεις δεδομένων για την περίοδο πριν το 1995.

Ωστόσο, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, από το 1996 που υιοθετήθηκε ο ενιαίος ευρωπαϊκός ορισμός του νεκρού εντός 30 ημερών από το ατύχημα, εξακολουθεί να υπάρχει διαφορά μεταξύ των στοιχείων των Νοσοκομείων και της ΕΣΥΕ, η οποία κυμαίνεται στο 7%. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται αφενός στο γεγονός ότι υπάρχει ένας αριθμός νεκρών πέραν των 30 ημερών (πέρας συμπλήρωσης του ΔΟΤΑ), ο οποίος είναι διαθέσιμος μόνο μέσω των Νοσοκομείων και αφετέρου στην ύπαρξη μικρού αριθμού βαριά τραυματισμένων που αποβιώνουν εντός 30 ημερών αλλά δεν καταγράφονται από την Τροχαία στο ΔΟΤΑ (π.χ. σε μακρινό νοσοκομείο, κλπ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.