20 Νοε 2014

Νέο ΕΣΠΑ: Λείπει 1,5 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα για Υποδομές-Περιβάλλον

Βιαστήκαμε φαίνεται να χαρούμε, στα τέλη του Μάη, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το νέο ΕΣΠΑ,  το τρίτο μετά της Δανίας και της Γερμανίας που έπαιρνε έγκριση. Και λέμε πως βιαστήκαμε γιατί σε ένα πολύ σημαντικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, το Υποδομών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος, η ΕΕ έβγαλε κάρτα.

Το Πρόγραμμα είναι σημαντικό, είναι μεγάλο, αφορά μεγάλα έργα οδοποιίας, σιδηροδρομικά, αναπλάσεων και περιβαλλοντικά, αφορά και, το Μετρό Θεσσαλονίκης που περνάει σαν «έργο- γέφυρα» στο νέο ΕΣΠΑ  (ΣΕΣ 2014-2020).

Το θέμα έφερε στη Βουλή με επερώτηση η βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας Νίκη Φούντα και βεβαίως περιμένει να δοθούν διευκρινίσεις από τους δύο αρμόδιους υπουργούς, τον κ. Χρυσοχοΐδη του ΥΠΟΜΕΔΙ και τον κ. Μανιάτη του ΥΠΕΚΑ (ολόκληρο το κείμενο της επερώτησης εδώ). Περιμένουμε και εμείς λοιπόν, μαζί με την κυρία Φούντα και τους λοιπούς ενδιαφερόμενους, να μάθουμε γιατί οι τεχνο-οικονομικές μελέτες που συνοδεύουν το Πρόγραμμα, δεν κρίθηκαν επαρκείς.

Μάλιστα, από όσα τονίζονται στο έγγραφο της εν λόγω ερώτησης, συμπεραίνει κανείς ότι οι μελέτες ήταν κάτι παραπάνω από ανεπαρκείς, αφού οι Κοινοτικοί εντοπίζουν το Πρόγραμμα ένα χρηματοδοτικό κενό μεγαλύτερο του 1,5 δισ. ευρώ. (Φαίνεται πως γενικότερα τα χρηματοδοτικά κενά μας κατατρύχουν ως χώρα!).

Αυτό που κανείς αντιλαμβάνεται εκ πρώτης είναι, ότι όταν  οι  υπεύθυνοι του Προγράμματος το υπολογίζουν σε 3,8 δισ. αλλά η ΕΕ προϋπολογίζει τις αναγκαίες δαπάνες σε 5 δισ. ευρώ,  κάτι θα μείνει απέξω, κάποιες προσαρμογές θα πρέπει να γίνουν, κάποια έργα πιθανότατα θα βγούνε από το πρόγραμμα.

Το συγκεκριμένο δε πρόγραμμα, είναι γνωστό, ότι περιλαμβάνει πολλά από τα λεγόμενα έργα- γέφυρες, έργα που δεν ολοκληρώθηκαν μέσα στο ΕΣΠΑ 2007-2013 και μεταφέρουν τα υπόλοιπα στη νέα προγραμματική περίοδο, στο ΣΕΣ 2014- 2020.  Ένα τέτοιο έργο γέφυρα είναι και το Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο μάλιστα, περνάει σαν δεύτερη γέφυρα σε προγραμματική περίοδο, είχε περάσει από το Γ’ ΚΠΣ στο ΕΣΠΑ και τώρα περνάει στο ΣΕΣ. 

Το πόσα και ποια ακριβώς έργα περνάνε σαν γέφυρες στο νέο Επιχειρησιακό, δεν το γνωρίζουμε , αλλά αυτό που ξέρουμε είναι ότι στο νέο Πρόγραμμα Υποδομών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος έχουν βάλει έργα πολυσυζητημένα, όπως η γραμμή ‘4΄ του Μετρό της Αθήνας, έργα σιδηροδρομικά,  τμήματα της Ολυμπίας Οδού κ.αλ.

Από τη στιγμή που υπάρχει αυτό το χρηματοδοτικό κενό που αναφέρει η ΕΕ,  γίνεται αντιληπτό ότι για κάποια  έργα η χρηματοδότηση και υλοποίησή τους δεν είναι εξασφαλισμένη.

Πέρα από αυτό, να πούμε ότι το ΣΕΣ ήδη τρέχει, βρισκόμαστε κοντά στο τέλος του 2014 και πως, όπως υποστηρίζουν οι καλά γνωρίζοντες, αφού γίνουν οι όποιες διορθώσεις, το συγκεκριμένο Επιχειρησιακό δεν θα πάρει έγκριση πριν το τέλος του Ιανουαρίου 2015.

Κι αναρωτιέται κανείς, μετά από τόσα ΚΠΣ και Μεσογειακά Ολοκληρωμένα και όποια ακόμη προγράμματα, δεν μπορούμε να οργανώσουμε και να τρέξουμε έγκαιρα και σωστά τις διαδικασίες, από τη στιγμή μάλιστα που η χώρα και οι επιχειρήσεις περιμένουν πως και πως αυτά τα περίπου 26 δισ. του ΣΕΣ για να κινηθεί η οικονομία;

πηγή: http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=201713

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.