18 Ιαν 2015

Τι έκανε η κυβέρνηση για την οδική ασφάλεια?

Ενόψει εκλογών κάναμε μία έρευνα σχετική με τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Το συμπέρασμα; Ο τίτλος του άρθρου είναι λάθος: τι ΔΕΝ έκανε λοιπόν η τελευταία κυβέρνηση για την οδική ασφάλεια;

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (www.twitter.com/theworldoffroad)


Η κυβέρνηση Σαμαρά στάθηκε πολύ τυχερή στα 2,5 χρόνια που κυβέρνησε τη χώρα τουλάχιστον στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Στο συγκεκριμένο διάστημα, τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν στα τροχαία ατυχήματα θα τα ζήλευε και η Σουηδία!

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, 1.091 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 1.675 τραυματίστηκαν σοβαρά στους ελληνικούς δρόμους το 2011. Το 2012, οι αριθμοί έπεσαν στους 976 νεκρούς και τους 1.443 τραυματίες ενώ το 2013 είχαμε 861 νεκρούς και 1.326 τραυματίες. Η πτωτική τάση στους δύο βασικότερους δείκτες της οδικής ασφάλειας συνεχίστηκε και το 2014 μια και στο Α’ εξάμηνο είχαμε 346 νεκρούς και 443 τραυματίες.

Με μία απλή αναγωγή μπορούμε να πούμε ότι το 2014 οι ελληνικοί δρόμοι ήταν πιο ασφαλείς από ποτέ τα τελευταία σαράντα χρόνια! Να θυμίσουμε ότι μόλις το 2010, 1.281 έχασαν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους ενώ πριν το 2008 οι νεκροί ξεπερνούσαν τους 1.500 και πριν το 2000 φλέρταραν σταθερά με τους 2.000 ετησίως.

Τι έκανε λοιπόν η τελευταία κυβέρνηση για το θέμα της οδικής ασφάλειας; Τίποτα το ουσιαστικό, γι’ αυτό και λέμε ότι στάθηκε τυχερή. Ουσιαστικά η οικονομική κρίση, δηλαδή τα περιορισμένα σε κυκλοφορία αυτοκίνητα, τα μειωμένα αυτοκινητοχιλιόμετρα αλλά και οι περιορισμός της μέσης ταχύτητας (για λόγους οικονομίας), έκαναν τη δουλειά τους να κουνήσει το δακτυλάκι της η κυβέρνηση, που είχε άλλους νταλγκάδες την ίδια περίοδο.

Αν μπείτε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων στην υποσελίδα «Οδική Ασφάλεια» θα βρείτε έναν πίνακα με τις κατηγορίες των διπλωμάτων οδήγησης. Στην αριστερή στήλη υπάρχουν διάφοροι σύνδεσμοι σε άρθρα και διατάξεις του KOK, στο point system, στις θεωρητικές εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών αλλά και σε βαρύγδουπα πράγματα χωρίς περιεχόμενο όμως, όπως «τεχνολογία οχημάτων» και «ευφυή συστήματα μεταφορών». Ρίξτε μια ματιά πριν προχωρήσουμε στο ζουμί.

Υπάρχει και ένας σύνδεσμος με τίτλο «Δράσεις και ενέργειες για την προώθηση της οδικής ασφάλειας» στον οποίο η τελευταία εγγραφή είναι από τις 9/5/2014 («ευρωπαϊκή ημέρα οδικής ασφάλειας») και οι υπόλοιπες αφορούν δελτία τύπου σεμιναρίων και εκδηλώσεων σχετικών με τα τροχαία ατυχήματα. Μπλα, μπλα, μπλα και τίποτε άλλο…

Ζήτω το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας!
Σε άλλο σύνδεσμο, μπορείτε να βρείτε τις δράσεις του ΕΣΟΑ, του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. Ρίξτε μια ματιά στα περιεχόμενα αυτού του κεφαλαίου και θα καταλάβετε πόσο επιφανειακά και για το θεαθήναι λειτουργούν τέτοιοι φορείς στην Ελλάδα. Πρέπει να βρείτε το κεφάλαιο «Συνεδριάσεις» για να καταλάβετε πότε συστήθηκε το ΕΣΟΑ, από ποιους και με ποια μέλη, τι έχει κάνει μέχρι τώρα και κυρίως τι ΔΕΝ έχει κάνει μέχρι τώρα… Να πούμε ότι από το 2010 μέχρι σήμερα, το ΕΣΟΑ έχει συνεδριάσει μόλις επτά φορές. Επειδή είναι κουραστικό να μπείτε σε κάθε ένα από τα πρακτικά των συνεδριάσεων ας δούμε συνοπτικά τι έκανε μέχρι σήμερα αυτό το περίφημο συμβούλιο:

Το ΕΣΟΑ ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2010 από την κυβέρνηση Παπανδρέου με πρόσκληση του Υφυπουργού Νίκου Σηφουνάκη. Στην πρώτη άτυπη συνεδρίαση (29/4/2010), συζητήθηκαν τα βασικά, ο τρόπος δηλαδή λειτουργίας του Συμβουλίου, ποιοι θα εισηγούνται στις συνεδριάσεις του ενώ συζητήθηκε και το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας στις πόλεις. Οποία πρωτοτυπία!

Στη δεύτερη – άτυπη πάντα – συνεδρίαση του ΕΣΟΑ δύο μήνες αργότερα (30/6/2010) με παρόντα τον Υπουργό παρακαλώ κ. Ρέππα και την τότε Υφυπουργό Παιδείας, αποφασίστηκε μεταξύ άλλων η εισαγωγή μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής σε 800 δημοτικά σχολεία της χώρας από την επόμενη χρονιά (2010-2011) με βάση το ήδη υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό του ΕΣΟΑ. Πολύ καλά μέχρι εδώ.

Στην τρίτη – επίσης άτυπη – συνεδρίασή του στις 13/10/2010 με επικεφαλής πλέον τον Υφυπουργό κ. Βούγια, το ΕΣΟΑ ανακοίνωσε την ένταξη του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής σε 800 σχολεία (στα υπόλοιπα θα εντασσόταν στο μάθημα της γυμναστικής), την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ) για την επιμόρφωση εκπαιδευτών στο θέμα της οδικής ασφάλειας, τη συνεργασία με τους Δήμους για την ενημέρωση των γονέων (πάντα για την οδική ασφάλεια), ενώ ανακοινώθηκε ότι το παιδαγωγικό ινστιτούτο δεν είχε ολοκληρώσει τη σύνταξη της διδακτέας ύλης του νέου μαθήματος. Βρισκόταν ωστόσο σε «διαδικασία ορισμού της διδακτέας ύλης». Θαυμάσια!

Στη συνέχεια, οι παρευρισκόμενοι (μέτρησα καμιά 25αριά,  με τον τότε πρόεδρο της ΕΛΠΑ Βασίλη Δεσποτόπουλο και το συνάδελφο Θανάση Χούντρα ανάμεσά τους) συζήτησαν εκτενώς για το κεντρικό θέμα της συνεδρίασης, την οδική ασφάλεια στον «αστικό ιστό». Μίλησαν για την αναγκαιότητα ήπιων ζωνών κυκλοφορίας 30-40 χλμ./ώρα, για την καλύτερη εστίαση των ελέγχων της τροχαίας (βλ. επικίνδυνα σημεία), για κάμερες παρακολούθησης και άλλα τεχνικά μέσα, για βελτίωση της διαγράμμισης, για φορείς εκστρατειών ενημέρωσης του κοινού αλλά και για προδιαγραφές των ποδηλατόδρομων. Τέλος, μίλησαν και για διορθώσεις του ΚΟΚ όσον αφορά τους ευπαθείς χρήστες των δρόμων (ποδηλάτες, πεζούς κτλ.).

Στην τέταρτη συνεδρίαση του ΕΣΟΑ (8/12/2010), ο κ. Βούγιας ανακοίνωσε την ψήφιση νομοσχεδίου που καθιστά επίσημο όργανο το ίδιο το Συμβούλιο. Ωστόσο η συγκεκριμένη συνεδρίαση ήταν τυπικά… άτυπη! Θέμα της, όπως είχε ανακοινωθεί από πριν, η αναμόρφωση άρθρων του ΚΟΚ που σχετίζονται με την ασφαλή μετακίνηση πεζών, μοτοσυκλετιστών, ποδηλατών και ατόμων με αναπηρία. Συζητήθηκαν επίσης, η βελτίωση της σήμανσης ποδηλατοδρόμων κτλ. του point system, των προστίμων και η επανεξέταση της διαδικασίας ανανέωσης του διπλώματος. Στη συγκεκριμένη συνεδρίαση δεν αποφασίστηκε κάτι το σημαντικό, ειπώθηκε ωστόσο για πρώτη φορά το ότι ο ΚΟΚ παρουσιάζει αντιφάσεις. Τόση ειλικρίνεια;

Επιτέλους, η 5η συνεδρίαση του ΕΣΟΑ στις 15/3/2011 ήταν και η πρώτη επίσημη σύμφωνα με το νέο νόμο! Στο καλογραμμένο μπλα μπλα – συγγνώμη στον εισαγωγικό λόγο του – ο Υπουργός κ. Ρέππας, τόνισε ότι «πρέπει να μιλάμε για εγκλήματα και όχι ατυχήματα». Σαφώς αισιόδοξος ως χαρακτήρας δεν μίλησε μόνο για μείωση των τροχαίων αλλά και εκμηδενισμό τους, ενώ έριξε το μπαλάκι στις διασημότητες της χώρας, ώστε να αναφέρονται συχνότερα στο θέμα της οδικής ασφάλειας! Αυτά είναι μέτρα!


Με τη σειρά του ο κ. Βούγιας μίλησε για πρώτη φορά για «Στρατηγικό Σχέδιο 2011-2020» σχετικό με την οδική ασφάλεια και τόνισε ότι αυτό επέφερε θετικά αποτελέσματα πριν καν καταπονηθεί, αναφερόμενος στον περιορισμό των θανατηφόρων ατυχημάτων ήδη από το 2010! Μαγικό; Πέραν της πλάκας, το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας ανατέθηκε στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, το οποίο ανέλαβε να το εκπονήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2011. Καθηγητής του ΕΜΠ ανέλυσε στα μέλη του ΕΣΟΑ τις βασικές αρχές του υπό κατασκευήν στρατηγικού σχεδίου.

Μόλις ένα μήνα αργότερα, στις 12/4/2011, το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας συνεδρίασε και πάλι με κεντρικό θέμα αυτή τη φορά την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών. Ως πρόεδρος του ΕΣΟΑ ο Υφυπουργός κ. Βούγιας μίλησε για διαφάνεια και απλοποίηση διαδικασιών στις εξετάσεις. Οι υπόλοιποι εισηγητές μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν στις εγκαταστάσεις εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών, στην ανάγκη εισαγωγής ψυχομετρικών τεστ, στην ανανέωση του διπλώματος ανά δεκαετία, στην ανάγκη μετάφρασης του ΚΟΚ για κωφούς, στην ανάγκη αύξησης των υποχρεωτικών ωρών εκπαίδευσης, στον τρόπο πιστοποίησης των εκπαιδευτών αλλά και στο μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, μεταξύ άλλων. Το συμπέρασμα της συνεδρίασης ήταν, εν ολίγοις, το εξής αυτονόητο: το πλαίσιο της εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών πρέπει να βελτιωθεί!

Ποιο Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας;
Και πάμε τώρα στο καλύτερο: από τον Απρίλιο του 2011 μέχρι τις 30 Οκτωβρίου του 2012 το ΕΣΟΑ δεν συνεδρίασε ποτέ! Θα μου πείτε ότι στο μεταξύ η κυβέρνηση Παπανδρέου έπεσε και ανέλαβε η κυβέρνηση Σαμαρά, με την οδική ασφάλεια θα ασχολούμαστε; Η νέα κυβέρνηση μεταξύ άλλων μετονόμασε το ΥΥΠΜΕΔΙ (Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε ΥΠΑΝΑΝΥΠΜΕΔΙ (Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων). Τι δουλειά τώρα έχει η οδική ασφάλεια με την ανταγωνιστικότητα, αδυνατώ να το καταλάβω…

Στην 7η λοιπόν συνεδρίαση του ΕΣΟΑ με επικεφαλής τον αναπληρωτή Υπουργό κ. Καλογιάννη (σιγά μην ασχοληθεί ολόκληρος Υπουργός!) και εμφανώς διαφορετική σύσταση μελών, το κυρίαρχο θέμα – μαντέψτε ποιο – ήταν: η κυκλοφοριακή παιδεία!

Εντοπίστηκαν, όπως πάντα, χιλιοειπωμένες αδυναμίες του συστήματος, όπως η έλλειψη παιδείας, κουλτούρας, πολιτισμού, η έλλειψη συνέχειας και συνέπειας στα μέτρα που λαμβάνονται για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και επισημάνθηκε – λες και δεν το ξέραμε – ο σημαντικός ρόλος της Τροχαίας στην εφαρμογή του ΚΟΚ αλλά και η «ανάγκη συντονισμού των φορέων ειδικά τώρα που η χρηματοδότηση δράσεων και ενεργειών είναι ελάχιστη έως μηδενική» (το τελευταίο γράφτηκε αυτολεξί στα πρακτικά).

Τέλος, όλα τα μέλη συμφώνησαν στην υποχρεωτική διδαχή του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής. Δεν αναφέρθηκε τίποτα όμως για την εισαγωγή του μαθήματος σε 800 σχολεία από το 2011. Εφαρμόστηκε άραγε ή όχι; Τέλη του 2012, πάντως, στη συνεδρίαση του ίδιου οργάνου κανείς δεν φάνηκε να θυμάται εκείνη την πρωτοβουλία. Εδώ, ας μας ενημερώσει παρακαλώ ένας εκπαιδευτικός…


Τέλος, στη συγκεκριμένη συνεδρίαση πάρθηκαν σημαντικές αποφάσεις, όπως η θέσπιση πανελλήνιας ημέρας οδικής ασφάλειας, η διοργάνωση λαμπαδηδρομίας οδικής ασφάλειας (στα πρότυπα μάλιστα της ολυμπιακής!) και η θεσμοθέτηση αντίστοιχων βραβείων (μη ρωτάτε λεπτομέρειες, πώς και γιατί!).

Επίσης, ανακοινώθηκε η δημιουργία τρίλεπτης, καθημερινής εκπομπής στην τηλεόραση για την οδική ασφάλεια και διαφημιστικών σποτ σε prime time καθώς και η δημιουργία ιστοσελίδας του ΕΣΟΑ. Το σημαντικότερο; Ανακοινώθηκε και η «χάραξη κοινής επικοινωνιακής πολιτικής σε θέματα οδικής ασφάλειας και συντονισμός σε κεντρικό επίπεδο» (αντιγράφουμε από τα πρακτικά της συνεδρίασης…).

Αυτό το τελευταίο πρέπει να ήταν και η κίνηση ματ της κυβέρνησης Σαμαρά στην καταπολέμηση των ατυχημάτων. Γιατί το λέμε αυτό; Διότι έκτοτε το περίφημο Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας δεν συνεδρίασε ποτέ ξανά!

Θάφτηκε κι αυτό όπως αμέτρητα άλλα συμβούλια, επιτροπές, ινστιτούτα, προγράμματα ή όπως αλλιώς ονόμαζε η κάθε κυβέρνηση τις ανούσιες συναθροίσεις υπουργών και γραμματέων με ειδικούς ή άσχετους επί παντός επιστητού, παρουσία συμβούλων, μαϊντανών και άλλων τηλεπερσόνων, προέδρων άχρηστων συλλόγων ή απλών παρατρεχάμενων του συστήματος. Όλα για να «φανεί ότι κάνουμε κάτι γι’ αυτό»!

Στον ίδιο ντουρβά και η οδική ασφάλεια όλα αυτά τα χρόνια. Δείτε με τα δικά σας μάτια αν έκανε κάτι γι’ αυτό η τελευταία κυβέρνηση – συγκυβέρνηση των δύο μεγαλύτερων ιστορικά κομμάτων της χώρας. Αναζητήστε στο google το θέμα «μέτρα οδικής ασφάλειας Σαμαρά» ή ό,τι άλλο σκαρφιστείτε. Ψάξτε για το ΕΣΟΑ, το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και ρίξτε μια ματιά στα δημοσιεύματα. Θα δείτε ότι τίποτα δεν έκανε!

Το έφτιαξε η κυβέρνηση Παπανδρέου και το έθαψε η κυβέρνηση Σαμαρά. Αλλά αν το είχε φτιάξει η κυβέρνηση Καραμανλή θα το είχε σφάξει η κυβέρνηση Παπανδρέου, έτσι γίνεται στην Ελλάδα. Ίσως και γι’ αυτό η τελευταία κυβέρνηση δεν έφτιαξε τίποτε δικό της στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Δούλεψε η κρίση για την ίδια και μέσα στην τρεχάλα των μνημονίων πού να ασχοληθεί με μερικές εκατοντάδες που σκοτώνονταν στους άδειους πλέον από κυκλοφορία δρόμους της χώρας;

Τώρα που το ξανασκέφτομαι όμως, μάλλον εν σοφία εποίησε η τελευταία κυβέρνηση. Ό,τι και να έκανε, δεν θα μπορούσε να ελπίζει σε τέτοια μείωση των ατυχημάτων. Αλλά ό,τι και να έκανε έτσι κι αλλιώς θα το καταργούσε η επόμενη κυβέρνηση που θα πρέπει να προκύψει από τις επερχόμενες εκλογές. Αν προκύψει…

πηγή: http://www.newsauto.gr/ti-ekane-i-kivernisi-gia-tin-odiki-asfalia/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.