Μόλις το 3% των Ελλήνων στα μεγάλα αστικά κέντρα χρησιμοποιεί το ποδήλατο ως βασικό μέσο για τις καθημερινές του μετακινήσεις, όπως προκύπτει από νέα έρευνα της Public Issue που έγινε για λογαριασμό του WWF Ελλάς.
Η έρευνα έδειξε ότι η χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις γενικότερα είναι περιορισμένη. Μόλις το 32% των πολιτών δήλωσε ότι χρησιμοποίησε το ποδήλατο τον τελευταίο χρόνο. Εξίσου ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το 15% των Αθηναίων δήλωσε ότι “δεν έχει κάνει ποτέ / δεν ξέρει” ποδήλατο, ενώ περίπου το 40% έχει να κάνει ποδήλατο από παλιά ή από την παιδική του ηλικία. Αναφορικά με τη συχνότητα χρήσης του ποδηλάτου, μόλις το 21% των πολιτών δήλωσε ότι το χρησιμοποιεί όσο συχνά θέλει.
Η περιορισμένη χρήση του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις έχει όμως και συγκεκριμένα αίτια, σύμφωνα με τους πολίτες. Το 27% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η έλλειψη υποδομών και ποδηλατοδρόμων λειτουργεί αποτρεπτικά. Παράλληλα, η αίσθηση ανασφάλειας και η επικινδυνότητα -κάτι που οφείλεται εν μέρει και στην έλλειψη υποδομών- είναι ο λόγος μη συχνής χρήσης ποδηλάτου για το 23% των πολιτών.
Η WWF - Καλύτερη Ζωή υποστηρίζει ότι η πρωτοβουλία των πολιτών μπορεί να αλλάξει τα πράγματα και μας καλεί να συμμετέχουμε στην πρωτότυπη δράση “Με ποδήλατο στη δουλειά” (Bike to work), που διοργανώνεται για 4η συνεχόμενη χρονιά, από τη 1 μέχρι τις 31 Μαΐου και στην οποία συμμετέχει και ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Η καμπάνια, την οποία υλοποιούν οι ποδηλατικές ομάδες “ΠΟΔΗΛΑΤ-ισσ-ΕΣ” και “ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα”, για πρώτη φορά φέτος τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών. Πρόκειται για έναν άτυπο, φιλικό “διαγωνισμό”, στο πλαίσιο του οποίου ομάδες, οργανισμοί και πόλεις συναγωνίζονται για το ποιος θα καταγράψει τα περισσότερα χιλιόμετρα και τις περισσότερες διαδρομές με ποδήλατο από και προς τη δουλειά. “Ο φιλικός διαγωνισμός “Με ποδήλατο στη δουλειά” είναι μια πρώτης τάξεως αφορμή για να κάνουμε την αρχή, ώστε να μπει το ποδήλατο στη ζωή μας”, σημείωσε ο Αχιλλέας Πληθάρας, υπεύθυνος του προγράμματος WWF - Καλύτερη Ζωή.
“Το ποδήλατο παραδοσιακά στην Ελλάδα είναι ένα εποχιακό είδος σε αντίθεση με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, που αποτελεί μέσο καθημερινής μετακίνησης για πολύ κόσμο. Δεν είναι επίσης μέσο διαδεδομένο για άθληση όπως στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιταλία”, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Βαφειάδη, διευθυντή του καταστήματος ποδηλάτων Motion, στη Θεσσαλονίκη.
“Στην Ελλάδα, λόγω της οικονομικής κρίσης και κάποιας στροφής που έγινε προς την οικολογία έχει μεγαλώσει το ποσοστό των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους, αλλά σε σχέση με όποια άλλη χώρα, είμαστε πίσω γιατί, εκτός των άλλων, έχουμε και πρόβλημα υποδομής. Έχουμε και πρόβλημα οδικής παιδείας. Στα αστικά κέντρα χρησιμοποιείται ποδήλατο για καθημερινές μετακινήσεις μόνο από λίγους, εκτός από τις πόλεις του θεσσαλικού κάμπου Βόλο, Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα. Η Καρδίτσα, σε παλαιότερη μελέτη, είχε αναδειχτεί η δεύτερη πληθυσμιακά πόλη που χρησιμοποιούν ποδήλατο σε καθημερινή μετακίνηση, σε όλη την Ευρώπη”, περιγράφει ο κ. Βαφειάδης. Ο ίδιος αναφέρει ότι οι πωλήσεις ποδηλάτων αυξήθηκαν την τελευταία πενταετία και ταυτόχρονα μειώθηκαν οι τιμές.
8η πανελλαδική ποδηλατοπορεία
“Βάλτε το ποδήλατο σε όλα τα σχολεία και ποδηλατόδρομους σε κάθε συνοικία”. Αυτό είναι και το κεντρικό αίτημα της 8ης Πανελλαδικής Ποδηλατοπορείας, που θα γίνει αύριο σε 32 πόλεις της Ελλάδας. Χαρακτηρίζεται ως το κορυφαίο “ποδηλατο-διεκδικητικό” γεγονός του 2015. Αναβάτες με τα ποδήλατά τους θα προσπαθήσουν να περάσουν μηνύματα ασφαλούς μετακίνησης με το ποδήλατο.
Θα διεκδικήσουν μαθήματα οδικής συμπεριφοράς, προβολή των πλεονεκτημάτων της ποδηλατικής μετακίνησης, την ασφαλή στάθμευση και διευκόλυνση καθηγητών και μαθητών στην καθημερινή χρήση του ποδηλάτου. Επιπλέον, θα ζητήσουν την ανάπτυξη και δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων όπου δεν υπάρχουν και τη βελτίωση του υπάρχοντος δικτύου, ώστε να διαπερνά κάθε πόλη με ασφάλεια.
Στη Θεσσαλονίκη η ποδηλατοπορεία θα ξεκινήσει στις 5 το απόγευμα από το άγαλμα του Βενιζέλου και στην Αθήνα στις 12 το μεσημέρι από το Πεδίον του Άρεως.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
*Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στην εφημ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ το Σάββατο 9/5/2015
Πηγή: makthes.gr
Η έρευνα έδειξε ότι η χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις γενικότερα είναι περιορισμένη. Μόλις το 32% των πολιτών δήλωσε ότι χρησιμοποίησε το ποδήλατο τον τελευταίο χρόνο. Εξίσου ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το 15% των Αθηναίων δήλωσε ότι “δεν έχει κάνει ποτέ / δεν ξέρει” ποδήλατο, ενώ περίπου το 40% έχει να κάνει ποδήλατο από παλιά ή από την παιδική του ηλικία. Αναφορικά με τη συχνότητα χρήσης του ποδηλάτου, μόλις το 21% των πολιτών δήλωσε ότι το χρησιμοποιεί όσο συχνά θέλει.
Η περιορισμένη χρήση του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις έχει όμως και συγκεκριμένα αίτια, σύμφωνα με τους πολίτες. Το 27% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η έλλειψη υποδομών και ποδηλατοδρόμων λειτουργεί αποτρεπτικά. Παράλληλα, η αίσθηση ανασφάλειας και η επικινδυνότητα -κάτι που οφείλεται εν μέρει και στην έλλειψη υποδομών- είναι ο λόγος μη συχνής χρήσης ποδηλάτου για το 23% των πολιτών.
Η WWF - Καλύτερη Ζωή υποστηρίζει ότι η πρωτοβουλία των πολιτών μπορεί να αλλάξει τα πράγματα και μας καλεί να συμμετέχουμε στην πρωτότυπη δράση “Με ποδήλατο στη δουλειά” (Bike to work), που διοργανώνεται για 4η συνεχόμενη χρονιά, από τη 1 μέχρι τις 31 Μαΐου και στην οποία συμμετέχει και ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Η καμπάνια, την οποία υλοποιούν οι ποδηλατικές ομάδες “ΠΟΔΗΛΑΤ-ισσ-ΕΣ” και “ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα”, για πρώτη φορά φέτος τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών. Πρόκειται για έναν άτυπο, φιλικό “διαγωνισμό”, στο πλαίσιο του οποίου ομάδες, οργανισμοί και πόλεις συναγωνίζονται για το ποιος θα καταγράψει τα περισσότερα χιλιόμετρα και τις περισσότερες διαδρομές με ποδήλατο από και προς τη δουλειά. “Ο φιλικός διαγωνισμός “Με ποδήλατο στη δουλειά” είναι μια πρώτης τάξεως αφορμή για να κάνουμε την αρχή, ώστε να μπει το ποδήλατο στη ζωή μας”, σημείωσε ο Αχιλλέας Πληθάρας, υπεύθυνος του προγράμματος WWF - Καλύτερη Ζωή.
“Το ποδήλατο παραδοσιακά στην Ελλάδα είναι ένα εποχιακό είδος σε αντίθεση με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, που αποτελεί μέσο καθημερινής μετακίνησης για πολύ κόσμο. Δεν είναι επίσης μέσο διαδεδομένο για άθληση όπως στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιταλία”, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Βαφειάδη, διευθυντή του καταστήματος ποδηλάτων Motion, στη Θεσσαλονίκη.
“Στην Ελλάδα, λόγω της οικονομικής κρίσης και κάποιας στροφής που έγινε προς την οικολογία έχει μεγαλώσει το ποσοστό των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους, αλλά σε σχέση με όποια άλλη χώρα, είμαστε πίσω γιατί, εκτός των άλλων, έχουμε και πρόβλημα υποδομής. Έχουμε και πρόβλημα οδικής παιδείας. Στα αστικά κέντρα χρησιμοποιείται ποδήλατο για καθημερινές μετακινήσεις μόνο από λίγους, εκτός από τις πόλεις του θεσσαλικού κάμπου Βόλο, Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα. Η Καρδίτσα, σε παλαιότερη μελέτη, είχε αναδειχτεί η δεύτερη πληθυσμιακά πόλη που χρησιμοποιούν ποδήλατο σε καθημερινή μετακίνηση, σε όλη την Ευρώπη”, περιγράφει ο κ. Βαφειάδης. Ο ίδιος αναφέρει ότι οι πωλήσεις ποδηλάτων αυξήθηκαν την τελευταία πενταετία και ταυτόχρονα μειώθηκαν οι τιμές.
8η πανελλαδική ποδηλατοπορεία
“Βάλτε το ποδήλατο σε όλα τα σχολεία και ποδηλατόδρομους σε κάθε συνοικία”. Αυτό είναι και το κεντρικό αίτημα της 8ης Πανελλαδικής Ποδηλατοπορείας, που θα γίνει αύριο σε 32 πόλεις της Ελλάδας. Χαρακτηρίζεται ως το κορυφαίο “ποδηλατο-διεκδικητικό” γεγονός του 2015. Αναβάτες με τα ποδήλατά τους θα προσπαθήσουν να περάσουν μηνύματα ασφαλούς μετακίνησης με το ποδήλατο.
Θα διεκδικήσουν μαθήματα οδικής συμπεριφοράς, προβολή των πλεονεκτημάτων της ποδηλατικής μετακίνησης, την ασφαλή στάθμευση και διευκόλυνση καθηγητών και μαθητών στην καθημερινή χρήση του ποδηλάτου. Επιπλέον, θα ζητήσουν την ανάπτυξη και δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων όπου δεν υπάρχουν και τη βελτίωση του υπάρχοντος δικτύου, ώστε να διαπερνά κάθε πόλη με ασφάλεια.
Στη Θεσσαλονίκη η ποδηλατοπορεία θα ξεκινήσει στις 5 το απόγευμα από το άγαλμα του Βενιζέλου και στην Αθήνα στις 12 το μεσημέρι από το Πεδίον του Άρεως.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
*Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στην εφημ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ το Σάββατο 9/5/2015
Πηγή: makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.