12 Νοε 2015

H επέκταση του μετρό της Καλαμαριάς θα είναι έτοιμη το 2019 αλλά ...

Από τις ypodomes

Προχωρά η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, το 2020 όμως η λειτουργία
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Έργο εντός χρονοδιαγράμματος χαρακτήρισε την εργολαβία επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκη προς την Καλαμαριά ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΚΤΩΡΑ, εταιρείας που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου.

Σύμφωνα με τον κο Δημήτρη Κούτρα το έργο δεν έχει συναντήσει μεγάλα προβλήματα και αναμένεται να είναι έτοιμο στα τέλη του 2018, σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο εδώ τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα από όσο φαίνονται.


Στο έργο της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία έχουν διανοιχθεί οι σήραγγες μέχρι το σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ και απομένουν τα τελευταία 1.900 μέτρα. Τα δύο μηχανήματα διάνοιξης (οι Μετροπόντικες στο Μετρό Θεσσαλονίκης είναι 2 καθώς το έργο θα διαθέτει 2 μονές σήραγγες και όχι μία διπλή όπως στην Αθήνα) όμως έχουν αγοραστεί με leasing από τον ΑΚΤΩΡ εδώ και 1 χρόνο. Στην ουσία έχουμε την παραδοξότητα, τα 2 ΤΒΜ του βασικού έργου να ανήκουν πλέον στην εταιρεία που κατασκευάζει την επέκταση αλλά το ίδιο το βασικό έργο να μην έχει πλήρως διανοιγμένες τις σήραγγες του αλλά να έχει χάσει τα ΤΒΜ του.

Το μπέρδεμα αυτό αναμένεται να λυθεί με Σολωμόντεια λύση. Η πολυπόθητη συμφωνία της βασικής γραμμής αναμένεται να ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υποδομών μέχρι το τέλος του μήνα και με τη συναίνεση του ΑΚΤΩΡ να παραχωρηθούν οι Μετροπόντικες στο βασικό έργο προκειμένου να διανοίξουν τα τελευταία 1.900 μέτρα, ξεκινώντας ανάποδα, από τη Νέα Ελβετία και τερματίζοντας στο σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ. Το διάστημα που θα απαιτηθεί για αυτή την εργασία σύμφωνα με πηγή της Αττικό Μετρό στο ypodomes εκτιμάται σε 6-8 μήνες. Το πιθανότερο σενάριο επανεκκίνησης της βασικής γραμμής περιλαμβάνει και συμμετοχή του ΑΚΤΩΡ πιθανότατα ως υπεργολάβου προκειμένου να εγγυηθεί την οριστική ολοκλήρωση του στοιχειωμένου έργου που ξεκίνησε από το 2006.

Από εκεί τα μηχανήματα θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν στην επέκταση προς Καλαμαριά, στον τελικό σταθμό ΜΙΚΡΑ και θα ξεκινήσουν τη διάνοιξη της διπλής σήραγγας,  μέχρι το σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ από όπου και υπολογίζεται πως θα εξέλθουν.

Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Το έργο περιλαμβάνει μια υπόγεια γραμμή μήκους περίπου 4,77 χιλιομέτρων καθώς επίσης και δύο σήραγγες TBM μονής τροχιάς. Η επέκταση θα έχει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα, ενώ στο έργο περιλαμβάνονται πέντε φρεάτια, τρεις σιδηροδρομικές διασταυρώσεις και ένας επίσταθμος.

Το έργο έχει υπογραφεί από τον Ιούλιο του 2013, έχει ποσοστό προόδου 10% και μετά την πρώτη παράταση κατά 12 μήνες που δόθηκε στον ΑΚΤΩΡ ο χρόνος ολοκλήρωσης προσδιορίστηκε για το τέλος του 2018.

Η εμπλοκή όμως με τη βασική γραμμή είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα παρασύρει χρονικά την επέκταση και σύμφωνα με πηγή από το Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com τα 2 έργα (βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς) αναμένεται να λειτουργησουν μαζί το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Σε κατασκευαστικό επίπεδο τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς με πιο προχωρημένους τους σταθμούς ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ όπου έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αντιστήριξη του σταθμού και η ΜΙΚΡΑ όπου η εκσκασφές είναι πολύ προχωρημένες ενώ έτοιμο είναι και το Φρέαρ υποδοχής των 2 ΤΒΜ.

Σε ερώτηση του ypodomes για το χρόνο που θα απαιτηθεί για τη διάνοιξη της επέκτασης, η εκτίμηση της κατασκευάστριας εταιρίας είναι περίπου 2 χρόνια μιας και οι μετροπόντικες κατά μέσο όρο θα διανοίγουν 10 μέτρα ενώ το υπέδαφος κρίνεται ικανοποιητικό και θεωρητικά δεν αναμένονται δυσάρεστες εκπλήξεις.

Μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης και την τοποθέτηση των Η/Μ  θα απαιτηθούν επιπλέον 4 μήνες για τη δοκιμαστική λειτουργία των γραμμών για να εξασφαλιστει η λειτουργικότητα και ασφάλεια των συρμών.

Αρχαιολογικά δεν αναμένονται ενώ στο πεδίο των απαλλοτριώσεων προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στο σταθμό ΑΡΕΤΣΟΥ και σε κάποια τμήματα του σταθμού ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ. Στο έργο απασχολούνται περίπου 200 εργαζόμενοι.

Το έργο συμβασιοποιήθηκε με 312εκ.ευρώ και αποτελεί τον πρώτο κλάδο του δικτύου Μετρό της πόλης. Θα ξεκινά από τον σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ που θα είναι κοινός με τη βασική γραμμή και θα περνά από τους σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ πριν καταλήξει στον τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ όπου θα αναπτυχθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος γραμμών λεωφορείων από το Νομό Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής.

Μελλοντικά θα υπάρξει ακόμα μία επέκταση της γραμμής από τη Μίκρα μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, έργο που πιθανότατα θα δούμε να υλοποιείται την επόμενη δεκαετία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.